Fiber - Antwoorden op vragen
Fiber - Antwoord op vragen
Glasvezel voor iedereen. - Supersnel internet, interactieve HD TV én onbezorgd veel bellen.
[C. Knook, ambassadeur]
- Op welk publiek richt u zich bij voorkeur?
Fiber richt zich op de consumentenmarkt en de klein zakelijke markt. - Welk modem / router wordt ingezet (datasheet)?
Wij gebruiken de Fritz!Box 5490 die direct op het de glasvezel FTU zal worden aangesloten.
Mede door het uitstekende Wifi signaal (Mesh) kan een bewoner optimaal gebruik maken van een draadloze verbinding op de glasvezellijn. - Is een eigen router keuze mogelijk / Is de firmware ervan vervangbaar (open / op eigen risiko)?
Bij Fiber krijg je standaard een modem die volledig (op afstand) wordt beheerd. Dit modem is ook zo ingesteld dat de TV signalen goed worden gerouteerd. Het modem is wel helemaal open. De bewoner kan zelf extra instellingen doen in het modem (Ervan uitgaande dat de bewoner weet wat hij/zij doet) Het gebruik van een eigen modem raden wij af omdat wij dan niet de service (op afstand) kunnen verlenen als een bewoner een service vraag heeft. Daarbij willen we ook niet dat een bewoner zelf een aansluiting gaat maken met een glasvezel patchkabel en mogelijk de FTU of modem kapot maakt met alle gevolgen van dien. - Wat kan er op aangesloten worden?
Alles op gebied van Ethernet.
Voor telefonie: Analoge Telefoon, ISDN telefoon/centrale, DECT telefoon, maar ook de fritz!Fon App waardoor de mobiele telefoon ook een vast toestel wordt.
Draadloos: 2,4Ghz en 5,0Ghz apparaten (WiFi AC tot 1.300 Mbit/s, WiFi N met tot 450 Mbit/s)
Extra: Wifi repeaters, Powerline adapters, Wifi Sticks, Domotica, diverse Apps van het merk Fritz!Box maar ook van andere merken. - Is (bestaande) coax naar de (huiskamer) TV mogelijk of dient deze kabel vervangen te worden door een UTP kabel?
Coax kabel kan alleen gebruikt worden om live TV door te geven. Fiber heeft door de mogelijkheden van glasvezel gekozen om alleen interactieve TV aan te bieden, inclusief opnemen, Uitzending gemist, Begin Gemist, pauzeren, opnemen in de cloud, TV op App en PC etc. etc. Dit kan alleen via UTP bekabeling en niet via Coax. Bij Fiber is dus altijd een UTP kabel nodig tussen het Modem en het TV kastje. - Wat biedt u bij aanleg aan support / hulp ("monteur")?
Jazeker. Onze monteur sluit alles voor de bewoner aan voor eenmalig € 89,95 inclusief materiaal. De kabels worden dan ook vakkundig en op maat aangelegd zodat er niet overtollige bekabeling achter de TV of bij de modem komt te liggen. Tevens worden Wifi apparaten gekoppeld. - Wat zijn de verschillende pakket mogelijkheden en kosten?
Kijk hier: Fiber proposities (pdf) - Wat zijn de digitaal / interactief (aantal) mogelijkheden?
- Alle zenders zijn te pauzeren
- Opnames worden gemaakt in de cloud en zijn op alle apparaten terug te kijken (TV ontvangers(s), TV App, Via de PC/Laptop)
- Uitzending gemist tot 7 dagen terug
- Begin Gemist
- Videotheek
- TV via Mobiel, Tablet, Laptop en PC. (In heel europa), maar ook inplannen van opnames via de TV App
- Streamen van Mobiel, Table naar een TV via Chromecast/Apple TV - Zijn er acties?
Bij een tweejarige overeenkomst betaald de bewoner geen eenmalige aansluitkosten van € 24,95 - Wat is uw zenderbeleid, o.a. v.w.b. de lokale omroepen (hier bijv. GL8)? Heeft u een eigen keuze?
Op dit moment geven wij geen lokale zenders door. Met de komst van snel internet zien wij dat bewoners de lokale TV of Radio zenders veelal bekijken/beluisteren via het internet. - Ondersteund u TV kijken via de tablet / laptop (Mac / Windows), hoe uitgebreid, wat is uw beleid?
Via de App (Android, Apple) kan de bewoner nagenoeg hetzelfde doen als via de TV ontvanger. De TV-App is te gebruiken in heel Europa (mits daar internet is).
Via de App kun je ook streamen naar een Tv via Chromecast of AppleTV. - Opnemen (in de cloud): hoeveel uur en hoelang? Zijn er meerdere profielen mogelijk, bijvoorbeeld als op 1 adres er meerdere zelfstandigen (in)wonen met eigen opname keuzes?
Standaard 100 uur opnemen per aansluiting. De opnames kunnen dan worden bekeken op alle TV ontvangers die zijn aangesloten op de aansluiting. Dit is niet te splitsen per bewoner. - Wanneer is uw servicedesk bereikbaar (week / weekend)?
Wij zijn bereikbaar van maandag t/m zaterdag van 09.00 – 17.30 uur. - Ondersteund u zakelijke klanten en op welke manier?
Als een bewoner zich bij ons heeft aangemeld dan helpen wij altijd. Ongeacht of iemand is ingeschreven bij de KvK. - Ondersteund u / staat u open voor een lokale (tech) club en hoe gaat u met nieuwe ontwikkelingen om (bijv. testpanel)?
Wij staan altijd open voor vernieuwingen en nieuwe mogelijkheden. Dit beperkt zich dan niet alleen tot een techclub. Vaak leid een vraag al tot een goed gesprek waar dan een nieuwe dienst uit ontstaat doe wijzelf ontwikkelen of laten ontwikkelen. - Wie is een (commercieel/technisch) contactpersoon voor onze gemeente (Mook en Middelaar)?
Gaby ter Keurs of (ik) Martijn Schafstad.