Als ik het bericht in de Gelderlander van woensdag 31 juli lees , dan constateer ik dat onze burgemeester en ook de wethouders van Mook en Gennep de schuif al open hebben gezet, want zij willen graag nog wat meer weten over de schadevergoeding aan de 7000 inwoners in de 5 getroffen dorpen!! Later wordt dat door burgemeester Gradisen een beetje rechtgetrokken door de opmerking dat de gemeentelijke overheid wat kritischer moet staan tegenover de plannen van Rijkswaterstaat.
We hebben na de 2 grote overstromingen in de jaren 90 steeds meer te maken met de klimaatveranderingen en een daarvan is VERDROGING, vooral in de oostelijke provincies. We zijn nu 20 jaar verder na die overstromingen en het beleid zal veel meer gericht moeten worden op de droge situatie ook hier in de kop van Noord Limburg. Vanmorgen koppen in de krant over nieuwe droogterecords!
In het kader van Deltaplan Grote Rivieren is heel veel geld beschikbaar vanuit Den Haag en de medewerkers van de Waterschappen, Rijkswaterstaat en Provincie Limburg doen hun uiterste best om plannen te bedenken. Het geld klotst tegen de plinten en om je baan te behouden bij bovenstaande instanties wil je best wat uit de hoge hoed toveren! Ziedaar DE LOB VAN GENNEP!! En als het balletje eenmaal aan het rollen is , houdt ook een Gemeenteraad van Mook dat niet meer tegen en dus zijn protesten vanuit de bevolking meer dan welkom!
Bedenk me ineens dat die kritische stem van burgemeester Gradisen naar Rijkswaterstaat geweldig van nut kan zijn voor de te kappen 135 fraaie lindebomen langs Rijksweg 271 tussen Mook en Milsbeek!! Alvast bedankt!
Tot slot: De Maas is een regenrivier en begint in Frankrijk. Wij hebben die rivier bevaarbaar gemaakt o.a. met stuwen. Zo wordt het water kunstmatig hoog gehouden en dus is scheepvaart mogelijk. Als er in Wallonie en Zuid Limburg hoog water dreigt te gaan komen, kunnen de stuwen gelijkmatig geopend worden en kan de Maas als het ware leeglopen. Scheepvaart is dan niet meer mogelijk, maar in de zak met geld zit dan zeker nog een vergoeding voor de schippers. Nooit hoor ik of dat plan uitgewerkt kan worden in bijvoorbeeld een waterbouwkundig laboratorium! Maar het is nog niet te laat! Veel wijsheid iedereen, groeten Peter Giesberts