We zijn als gemeente op weg naar een nieuwe manier van afvalinzameling. Om samen beter afval te scheiden, zodat we meer grondstoffen kunnen hergebruiken. We communiceren via de gemeentelijke kanalen over de stappen die we zetten, maar merken dat er toch nog vragen zijn. Hieronder de 5 meest gestelde vragen met antwoord.
Waarom kiest de gemeente Mook en Middelaar – ondanks tegenstand onder inwoners – voor omgekeerd inzamelen?
De gemeenteraad nam in september 2021 het besluit om gefaseerd over te gaan naar omgekeerd inzamelen. Dit houdt in dat restafval niet meer huis-aan-huis wordt opgehaald, maar moet worden weggebracht naar een centrale plek. (Voor een tijdlijn, zie www.mookenmiddelaar.nl/tijdlijn-afvalinzameling) Onderdeel van dit raadsbesluit is een proefgebied in 2024. Dat is nodig om te bepalen of omgekeerd inzamelen inderdaad een goede manier is om in onze gemeente tot betere afvalscheiding te komen. De raad zal pas na een goede evaluatie van de proef in 2025 definitief besluiten of we overgaan naar dit inzamelsysteem.
De reden om voor omgekeerd inzamelen te kiezen, is eenvoudig: ervaringen in andere gemeenten laten zien dat het – na een wenperiode – tot betere afvalscheiding leidt. Het is bovendien logistiek een efficiënte oplossing. Het verbranden van restafval én de inzameling ervan worden namelijk steeds duurder. Als we nu niets doen, zullen de kosten nog veel meer stijgen. Uiteraard moeten we ook aandacht besteden aan maatwerk, inrichting en handhaving.
Hoe gaat de gemeente om met dumpingen en bijplaatsingen?
Met het verminderen van service op restafval lopen we het risico dat mensen hun afval ergens anders weggooien, of bijvoorbeeld bij het gratis gft en plastic+ doen (wat we op dit moment onderzoeken). Bij andere gemeenten gebeurt dit ook. Dat we sinds januari minder vaak restafval inzamelen, heeft al tot een kleine toename van dumpingen gezorgd. Hiervoor is afgesproken dat onze buitendienst het gedumpte afval opruimt. Meldingen over dumpingen en bijplaatsingen kunt u altijd doen via de Dar app of www.dar.nl/melding-maken Deze komen dan op de goede plek terecht. In het proefgebied gaan we straks onderzoeken hoe we er ook nog op andere manier samen voor kunnen zorgen dat het netjes blijft op straat.
Hoe kan een gemeente ervoor kiezen om ouderen en mindervaliden zelf restafval te laten wegbrengen?
Het is een veelgehoorde zorg, omgekeerd inzamelen is niet geschikt voor ouderen en mindervaliden. Wij begrijpen die zorg, maar zien ook mogelijke oplossingen. Zo kunnen we rekening houden met de brengafstand in gebieden waar meer ouderen wonen. We kunnen afvalcoaches inzetten. Misschien zijn er vrijwilligers of buren die willen helpen. En: we leveren maatwerk voor inwoners voor wie het echt niet mogelijk is zelf hun restafval weg te brengen. Ervaringen in andere gemeenten leren dat het vooral ook een kwestie van wennen en goed samenwerken is. In het proefgebied willen we ouderen actief betrekken bij de nieuwe inzamelmethode.
Afval zou goedkoper worden, maar het is juist duurder geworden. Hoe kan dat?
In onze gemeente hanteren we het principe ‘de vervuiler betaalt’. Daarbij moeten de kosten en opbrengsten voor afval zoveel mogelijk in evenwicht zijn. Dat was de afgelopen jaren niet zo. Een tekort van ongeveer € 100.000,00 moest uit een ander potje komen. Dat zijn we nu aan het rechttrekken. Daarbij komt dat het steeds duurder wordt om restafval te verwerken. Dat afval in onze gemeente goedkoper zou worden, hebben we nooit gezegd. Wel dat de kosten relatief minder gaan stijgen, omdat we het inzamelsysteem aanpakken. Zouden we op de oude manier zijn blijven inzamelen, dan zou u nog veel meer zijn gaan betalen voor afval.
In 2023 betalen inwoners van onze gemeente op 4 manieren voor afval:
- Per keer dat u de restafvalcontainer aan de weg zet (€ 9,50)
- Per klepopening voor het weggooien van een zak restafval in 1 van de 4 centrale overloopcontainers (€ 2,11)
- Per jaar voor vastrecht (€ 203,52)
- Op de milieustraat voor betaalde afvalstromen (€ 0,20 per kilo)
Deze tarieven zijn gebaseerd op de verwachte afvalkosten en de doelstelling om zo min mogelijk restafval over te houden.
Wat gebeurt er tijdens de proefperiode in 2024?
Tijdens de proefperiode gaan we in een gebied van onze gemeente volledig over naar omgekeerd inzamelen. Dit betekent dat inwoners van dit gebied zelf hun restafval gaan wegbrengen. Gft, plastic+ en oud papier worden hier gewoon nog huis-aan-huis opgehaald. We zullen de betreffende inwoners vooraf goed informeren.
In de andere wijken van onze gemeente blijft in ieder geval tot en met 2025 het huidige inzamelsysteem van kracht. Woont u niet in het proefgebied, maar heeft u al zo weinig restafval dat u dit net zo lief wegbrengt naar een verzamelcontainer? Dat kan. Er staan containers op de volgende 4 parkeerplaatsen: Dorpsstraat Middelaar, Kon. Julianastraat Mook, Prinsenweg Molenhoek en Witteweg Plasmolen.
Let op: u betaalt per keer dat u uw grijze kliko aan de weg zet. Doe dit dus alleen als die vol zit.
Meer informatie
Wilt u meer weten over afvalinzameling in onze gemeente, klik dan op de Afval-knop op www.mookenmiddelaar.nl