In 2024 moet het zover zijn. Dan rijdt op de drukke Maaslijn (tussen Nijmegen en Roermond) een elektrische trein op een spoor dat op verschillende plekken verdubbeld is. Een verademing voor de mensen die dicht bij een station wonen want hij is in ieder geval een stuk stiller dan de huidige dieseltrein.
Maar er is nog een alternatief wat niet of nauwelijks in de publiciteit is geweest maar zeker de moeite van het overwegen waard is n.l. de waterstoftrein. Dat levert een hoop voordelen op. In de eerste plaats scheelt het de aanleg van een bovenleiding; dat is een tijdrovende bezigheid. Om de 60 à 70 meter worden palen geplaatst waar de bovenleiding aan wordt opgehangen. Landschappelijk gezien is dat zeker geen verfraaiing; je kunt zelfs spreken van horizonvervuiling. Een waterstoftrein heeft die leidingen niet nodig.
Op de tweede plaats is de aanleg van bovenleidingen ook erg duur. De originele begroting voor de elektrificatie werd begroot op 154 miljoen euro. Inmiddels is dat in april 2021 opgelopen tot 291 miljoen euro, bijna een verdubbeling. Elektrificatie wordt geschat op ongeveer één tot anderhalf miljoen euro per kilometer en daarnaast zijn er de bijkomende onderhoudskosten. Het zal geen verbazing wekken als de uiteindelijke kosten tientallen miljoenen duurder uitvallen. Wanneer geen bovenleidingen hoeven te worden aangelegd zou dat een enorme kostenbesparing zijn. En een ander financieel voordeel is dat de bogen, bruggen en viaducten op het traject, zoals in ons dorp, niet verhoogd hoeven te worden.
In Duitsland lopen al twee jaar waterstoftreinen en zijn in Hessen 27 van deze treinen besteld die vanaf 2022 in de dienstregeling worden opgenomen. Aannemelijk is dat de Duitsers voor de aankoop en inzetbaarheid van deze treinen niet over één nacht ijs zijn gegaan maar hun spreekwoordelijke ‘Gründlichkeit’ gebruikt hebben.
Begin 2020 zijn in samenwerking met o.a. de provincie Groningen, Prorail en Arriva testritten geweest met waterstoftreinen. Een haalbaarheidsonderzoek heeft uitgewezen dat zij een volwaardig alternatief zijn voor de huidige dieseltreinen. Op basis van deze testritten heeft de provincie Groningen besloten in 2024 de dieseltreinen te vervangen. Waarom zou Arriva daarom ook op de Maaslijn geen waterstoftreinen inzetten?
Concluderend zou je moeten zeggen dat de gemeenten die grenzen aan de Maaslijn en de provincies Gelderland, Brabant en Limburg, waar de Maaslijn doorheen loopt, zich sterk moeten maken om de spoorlijn op deze goedkopere, duurzame en landschappelijk aantrekkelijke manier aan te leggen. Op de Maaslijn moet de trein van de toekomst gaan rijden!