Niets doen is geen optie! Verkeer A73 – Groesbeek eist maatregelen.
De verkeerssituatie tussen Groesbeek en de A73 blijft een grote uitdaging. Dit verkeer komt door de kernen van Mook en Molenhoek. Daarbij komt ook nogal het verkeer uit onze gemeente zelf.
Er zijn door de jaren heen al heel wat onderzoeken geweest. Er zijn oplossingen gezocht, mogelijkheden bedacht, maar die zijn niet of niet volledig uitgevoerd. En nu moeten er echt beslissingen worden genomen.
Als laatste heeft Sweco in 2022 in hun rapport verschillende kanten belicht en opties gegeven. Maar een echte oplossing die iedereen tevredenstelt, is er niet.
Wat dat betreft was het laatste gedeelte van de onderzoeksvraag ook niet reëel.
“...welke oplossingen en maatregelen zijn er mogelijk om de overlast van doorgaand verkeer te verminderen, dan wel te beëindigen?”
Het college heeft het advies vanuit het Sweco rapport opgevolgd door met de ons omringende gemeenten en de betrokken provincies in gesprek te gaan. Helaas zijn uit die gesprekken geen duidelijke oplossingen gekomen. Wij zijn voorlopig als gemeente vooral op onszelf aangewezen.
Het valt tegen dat we nu terug bij af zijn. En het college de conclusie trekt om niets te doen en de raad vraagt hiermee in te stemmen of om met eventuele voorstellen en de daarbij behorende financiering te komen.
De voorgestelde verzoeken en maatregelen vanuit de verschillende straten die overlast ervaren, zijn vanuit hun oogpunt te begrijpen. Er is creatief meegedacht.
Maar we moeten er als gemeente voor zorgen dat verkeersmaatregelen geen verschuiving van drukte teweeg zullen brengen. Het zogenoemde waterbedeffect. Dan schieten we ons doel voorbij.
De discussie in de commissie, in onze achterban en de inbreng van inwoners gehoord hebbende, is ook wat ons betreft niets doen geen optie.
Er is echter op afzienbare tijd geen oplossing voor het terugdringen van de hoeveelheid verkeer, wat de ultieme wens is. Wat overblijft zijn aanpassingen aan de infrastructuur om de verkeersoverlast te beperken.
Wij beseffen dat er heel veel zou kunnen gebeuren m.b.t. de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. We zouden hier een hele lijst van ideeën kunnen opnoemen met daarbij de opmerking dat hiervoor financiële dekking gezocht moet worden. Voor de bühne klinkt dat dan heel groots, maar uiteindelijk komt het erop neer dat het niet allemaal financieel haalbaar is. Wij kiezen ervoor om dat niet te doen en ons te beperken tot die maatregelen die én functioneel zijn én ook financieel haalbaar zijn.
Als DGP hebben wij in ons verkiezingsprogramma staan dat wij kiezen voor oplossingen, die de leefbaarheid verbeteren, de veiligheid vergroten, duurzaam en toekomstgericht zijn én kunnen rekenen op een groot draagvlak.
Zo kunnen wij ons vinden in het idee om verkeerslichten bij het bruggetje op de Heumensebaan te plaatsen. Wij denken dat dit rust zal geven bij de verkeersdeelnemers, waardoor er wellicht ook minder agressief op elkaar gereageerd zal worden. Wij vinden dat deze optie bekeken en berekend moet worden.
De eenrichtingswegoptie ontlast voor een deel van de dag de bestaande route, maar creëert elders een evenzo grote toename. Daarnaast krijgen we te maken met bijeffecten zoals o.a. toename van het sluipverkeer, een ongewenste toename van het autoverkeer over de Middelweg (die nu als fietsstraat bedoeld is) en een oversteek met meer risico's ter hoogte van de Lindenlaan/Middelweg. In combinatie met de beperkte handhavingsmogelijkheden zal de situatie uiteindelijk voor het hele dorp Molenhoek, maar mogelijk ook Mook verslechteren.
Leefbaarheid en veiligheid zijn de belangrijkste aspecten bij de oplossingen die wij zoeken.
Wij geloven dat alleen een totaaloplossing geschikt is. Dus geen losse maatregelen.
De wegen zullen moeten worden aangepast aan hun functie, te beginnen bij de Heumensebaan en Ringbaan. Er moet geen onduidelijkheid zijn wat er van de verkeersdeelnemers verwacht wordt.
De Heumensebaan is een uitdaging. Bij deze bottleneck tussen het bruggetje en de Ringbaan zal creatief gedacht moeten worden, want veel ruimte is hier niet. Wat is hier wijsheid en welke vorm past hier het beste bij? De situatie moet duidelijk en vooral veilig zijn voor alle weggebruikers; automobilisten, maar ook fietsers en wandelaars.
Het is nog onduidelijk wat de kosten zijn van deze hele operatie en hoe dit gefinancierd moet worden. Deze vraagstukken willen wij dan ook inzichtelijk hebben bij de kaderbrief.
Wij hebben hierover samen met de PvdA en VVD een amendement ingediend dat is aangenomen.