Basisschool 'De Grote Lier'
Basisschool 'De Grote Lier' in Molenhoek is de nieuwe uitdaging waar Cynthia als directrice enthousiast aan begint. Na jarenlang betrokken te zijn geweest bij basisschool 'De Arabesk' en diverse opleidingen te hebben gevolgd om schoolleider te worden, kreeg ze de kans om het geleerde in de praktijk te brengen. In juni heeft ze de opleiding ‘vakbekwaam schoolleider’ succesvol afgerond en nu is het tijd om haar vleugels uit te slaan en het zelf te gaan doen.
De motivatie om directrice van 'De Grote Lier' te worden, komt voort uit verschillende aspecten. Een prikkelende vacature over de sfeer op school heeft Cynthia geïnspireerd om de stap naar Molenhoek te zetten. Sinds dat moment heeft ze nagedacht over wat ze wil bereiken en veranderen, en wat daarvoor nodig is. Ze beseft dat om iets te veranderen, alle betrokkenen nodig zijn: het team en de ouders. Alleen kan ze dingen niet veranderen of aanpakken. Cynthia wil een sterke verbinder zijn tussen de leerkrachten, ouders en leerlingen. Hoewel ze nog niet bekend is met de cultuur van het dorp, staat ze er open voor en kijkt ze ernaar uit om verrast te worden. Om een beter beeld te krijgen van het dorp, heeft ze in mei een bijeenkomst voor nieuwe bewoners in het LOP bijgewoond. Op die manier kreeg ze een idee van het dorp waar ze neerdaalde.
Cynthia stapt met enthousiasme en een frisse blik in haar rol als directrice van 'De Grote Lier'. Ze ziet het als een uitdaging om samen met het team, de ouders en de leerlingen de school verder te ontwikkelen en te laten groeien. Ze gelooft dat door een sterke verbinding te creëren en open te staan voor nieuwe ideeën, mooie dingen kunnen worden bereikt. Zij is vastberaden bij te dragen aan een positieve en inspirerende schoolomgeving waar iedereen zich betrokken en gehoord voelt.
Als directrice van 'De Grote Lier' is ze vastbesloten het beste uit zichzelf, het team en de schoolgemeenschap te halen. Ze is klaar voor de uitdagingen die haar te wachten staan en kijkt ernaar uit om samen te werken met het team van leerkrachten, de ouders en natuurlijk de leerlingen, die zij met liefde en toewijding wil begeleiden in hun ontwikkeling. Met haar open houding en bereidheid om te leren van de gemeenschap van Molenhoek, zal Cynthia zich inzetten om van 'De Grote Lier' een geweldige plek te maken waar iedereen zich thuis voelt en waar het beste onderwijs wordt geboden.
Beleid
Na haar sollicitatie had Cynthia ook de kans het team te leren kennen. Ze merkte al snel op dat ICT een belangrijke rol heeft binnen het onderwijs. Dit wekte haar nieuwsgierigheid naar de beweegredenen van het team als het gaat om het gebruik van moderne technologie in het onderwijs. Wat zien ze als de toegevoegde waarde van deze middelen? Naast ICT middelen van de school, is er ook de opkomst van mobiele telefoons en smartwatches in de klas. Ze kunnen afleiding veroorzaken, maar hoe ga je daar mee om? Is het beter om het onderwijs vrij te houden van deze apparaten? Ouders spelen hierbij een belangrijke rol. Aan de ene kant geven ze hun kinderen een bepaalde mate van vrijheid, maar aan de andere kant kunnen ze hen via mobiele telefoons en smartwatches in de gaten houden. Het gebruik van deze middelen heeft dus praktische voordelen, maar de keerzijde moet ook belicht worden. Ouders moeten zich bewust zijn van de mogelijke afleiding die het met zich meebrengt.
Uiteindelijk bepalen ouders wat er met deze apparaten gebeurt als het hun kinderen betreft, maar de school kan ook beleid opstellen. Mag de mobiele telefoon wel of niet worden meegenomen naar de klas? Op De Arabesk hoeven kinderen op dit moment hun mobiele telefoon niet in te leveren, omdat de school dan verantwoordelijkheid zou moeten nemen voor al die (soms erg kostbare) telefoons. Ook het dragen van smartwatches in de klas, blijft een uitdaging, omdat deze tijdens schooltijd, net als de mobiele telefoons, niet gebruikt mogen worden. Het is dus aan de leerkrachten om actief zicht te houden op het gebruik van de verschillende apparaten in de klas. Het blijft een kwestie van afwegen wat op dit moment verstandig is.
Om tot een gezamenlijk beleid te komen op school, wil Cynthia overleggen met de leerkrachten en hun mening horen over bepaalde zaken. Is er ruimte voor consensus of moeten er duidelijke keuzes worden gemaakt? Het is belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan en tot een weloverwogen besluit te komen over alles wat er speelt op school. Ook de landelijke ontwikkelingen bij het ministerie van onderwijs en in de media spelen mee in de besluitvorming.
De rol van de school
De school speelt een belangrijke rol in het dorp, niet alleen bij het maken van keuzes en het behandelen van thema's, maar ook bij het overbrengen van maatschappelijke boodschappen aan de kinderen, die vervolgens weer naar huis gaan. De boodschap die op school wordt uitgedragen, heeft dus ook impact op de gezinnen. Ouders hebben eveneens een grote rol binnen de school, niet alleen via medezeggenschap in de medezeggenschapsraad (MR), maar ook via de oudervereniging die activiteiten ondersteunt en begeleidt. De school heeft de ouders hard nodig voor samenwerking en de ontwikkeling van de kinderen.
Het leuke is dat tegenwoordig zowel vaders als moeders actief betrokken zijn bij de school. Dus als de school een duidelijke jaarplanning heeft, kan zij moeders én vaders vragen om op bepaalde momenten ondersteuning te bieden. Dit zorgt ervoor dat ouders betrokken raken bij de school en de mogelijkheid krijgen om op een laagdrempelige manier in gesprek te gaan. Op die manier kunnen ze op verschillende manieren een bijdrage leveren. Deze betrokkenheid is van essentieel belang.
Het is cruciaal dat ouders en de school samenwerken om het beste te kunnen bieden aan de kinderen. Door ouders actief te betrekken ontstaat er een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling en het welzijn van de kinderen. Het opzetten van een open en transparante communicatie tussen ouders en school draagt bij aan een positieve en stimulerende leeromgeving. Zo kunnen ouders een waardevolle bijdrage leveren aan het succes van de school en de groei van hun kinderen.
(wordt vervolgd)