(bericht van de gemeente) Wij voeren jaarlijks een onderzoek uit om te zien wat de ervaringen van inwoners zijn met de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Jeugdwet. De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek over 2021 leest u hieronder. We hebben deze resultaten halverwege 2022 ontvangen en ze nog voorgelegd aan onze Adviesraad Sociaal Domein.
Wmo
Van wie aan het onderzoek meedeed, is een ruime meerderheid tevreden met het proces rond het regelen van de ondersteuning en met de kwaliteit van de ondersteuning. Over de hele linie is er groei van de tevredenheid te zien vergeleken met vorige jaren. De feitelijke wachttijden zijn verkort en de bekendheid van de cliëntondersteuner neemt toe. Door de hulp ervaart de cliënt een betere kwaliteit van leven, kan zichzelf beter redden en de wenselijke dingen doen. Alle resultaten zijn vergelijkbaar met de regio.
Jeugdwet
Cliënten en ouders zijn over het algemeen tevreden over de geboden hulp. Ouders geven aan dat hun kind zich beter voelt en dat het zowel op school/werk/dagbesteding als thuis beter gaat. Hier is een stijging te zien ten opzichte van het voorgaande jaar. Jongeren daarentegen zijn minder tevreden over het effect van de hulp dan ouders. Ze voelen zich minder gehoord. Beide groepen weten minder goed waar ze terecht kunnen als ze hulp nodig hebben. In de regiovergelijking valt op dat gezamenlijk beslissingen nemen over hulp achterblijft ten opzichte van andere gemeenten.
Wat doen we hier mee?
Wij gaan naar aanleiding van deze resultaten de volgende zaken aanpakken:
- Bekendheid vergroten van het Sociaal Team, met name onze jeugdconsulenten, bij ouders/verzorgers en jongeren.
- Contacten met netwerkpartners rondom jeugd versterken.
- Meer toelichting geven bij beslissingen en helder blijven communiceren over de behandeling van aanvragen.
Volledige rapport inzien?
Voor meer gedetailleerde informatie verwijzen wij u naar de rapporten op onze website: https://www.mookenmiddelaar.nl/clientervaringsonderzoeken-2021