Vanmiddag werd tijdens een persbijeenkomst van de Lob van Gennep aangekondigd dat drie alternatieven uitgewerkt en onderzocht gaan worden.
- De reguliere dijken (Overstromingskans 1 op 300 per jaar)
- Verbindende dijken met vaste drempel (Overstromingskans 1 op 300 per jaar)
- Verbindende dijken met waterkerende instroomvoorziening (Overstromingskans 1 op 3.000 per jaar door wijze van aanleg)
Deze drie alternatieven zijn bepaald omdat ze invulling geven aan de drie doelstellingen en als kansrijk gezien worden. De drie doelstellingen zijn:
- Verbeteren hoogwaterbescherming, conform de wettelijke hoogwater veiligheid
- Verbeteren van de waterbergende werking
- Verbeteren ruimtelijke kwaliteit (gebiedsontwikkeling)
Alle alternatieven worden het komend jaar nader onderzocht op effecten en haalbaarheid. Hierbij wordt o.a. onderzocht wat de effecten op milieu en leefomgeving zijn.
Emoties
De stuurgroep en projectgroep geeft aan oog te hebben voor de emoties die bij inwoners leven. Ze horen verschillende geluiden. Op de inloopbijeenkomsten melden zich veel inwoners die aangeven nooit meer een overstroming mee te willen maken en vanuit die gedachte kiezen voor het derde alternatief. Maar de groep "Nee tegen de vloedgolf" is pertinent tegen deze optie. Met deze groep is ook een maandelijks overleg. Hoewel inwoners uiteindelijk niet bepalen welk alternatief uitgevoerd wordt, noemt de stuurgroep het draagvlak bij inwoners wel expliciet als één van besluitfactoren.
Verzekeringen
Een vraag die vaak terugkomt gaat over mogelijke schadevergoedingen. Mensen in het gebied kunnen aanspraak maken op schadevergoeding na een overstroming. Dit kan op grond van de wet tegemoetkoming rampen. In die wet is echter vastgelegd dat geen recht op een tegemoetkoming bestaat als het gaat om schade aan gebouwen die vanaf 19 april 1996 zijn gemaakt of gewijzigd. De stuurgroep doet nu onderzoek naar de mogelijkheden die ongelijkheid op te heffen en heeft deze vraag neergelegd bij het Rijk. Om te zorgen dat iedereen een schadevergoeding krijgt is namelijk een wetswijziging nodig. Simultaan met het onderzoek naar de drie alternatieve vormen van dijkverbetering, wordt er dus onderzocht welke mogelijkheden er zijn. Hierover is op dit moment nog geen duidelijkheid.
Waarom 1 op 300?
Een andere vraag is waarom er verschil is tussen de verschillende gradaties van hoogwaterbescherming. Waarom krijgt de ene plaats een bescherming van 1 op 300 en de ander die van 1 op 1.000?
Uitgelegd werd dat iedereen recht heeft op dezelfde basis veiligheid. De hoogte van deze norm wordt bepaald door het aantal mensen in een door dijken omringd gebied, de omvang en waarde met hoe snel je weg kunt komen uit een rampgebied. Bij het gebied van de Lob van Gennep is bekeken hoe de ontsnappingsroutes liggen. Aangegeven werd dat vanuit dit gebied je snel naar hoger gelegen gebieden kunt komen, vandaar de bescherming van minimaal 1 op 300.
Inloopavonden.
Op 3 maart staat een inloopavond gepland in Middelaar en op 5 maart een in Ven Zelderheide. Op deze avonden kunnen ter plekke vragen gesteld worden over de uit te werken alternatieven en de te onderzoeken milieu effecten. De procedure voor een milieurapportage start met een Notitie Reikwijdte en Detailniveau. Deze ligt van 12 februari t/m 24 maart ter inzage. . Voor inwoners die aan de dijk wonen, worden werkateliers georganiseerd. Deze worden aangekondigd via de website van de Lob van Gennep.
Planning
In 2020 worden alle alternatieven uitgewerkt. In 2021 wordt hieruit een advies aan de minister gegeven. Daarna volgt en periode van planuitwerkingen, aanbestedingen en uiteindelijk de uitvoer. Die zal naar verwachting plaats vinden in 2025 en 2026.
Op de website van de Lob van Gennep is het persbericht te lezen met hierin nog meer specifieke informatie