De verkeersproblematiek Groesbeek-A73 bleef ook tijdens de afgelopen raadsvergadering weer de gemoederen bezighouden. Na verschijnen van het Sweco rapport kwam het college met een procesvoorstel om in de regio het gesprek aan te gaan over middellange en langetermijn oplossingen. Er een regionaal probleem van maken, in plaats van opgezadeld blijven met een lokaal probleem, dat is de insteek. Voor de VVD fractie hét moment om kaders mee te geven zodat het college weet welke oplossingen wel of niet op steun van de raad kunnen rekenen.
In het coalitieakkoord met DGP en PvdA hebben wij afgesproken dat de verkeersproblematiek een vrije kwestie is. Uiteindelijk mag en moet elke partij, eigenlijk elk raadslid zelf de afweging maken welke oplossing in het belang van de gemeente en haar inwoners is. Daarbij steunt de hele raad het uitgangspunt van het college om in deze raadsperiode definitieve keuzes te maken. Het moet eens afgelopen zijn met om de zoveel jaar weer nieuwe onderzoeken en herhaling van zetten in deze discussie.
Nu er een open procesvoorstel op de politieke tafel lag en de raad aan zet was om kaders mee te geven, was de inbreng vanuit de VVD glashelder: de spoorzone moet natuurgebied worden en eenrichtingsverkeer op de Heumensebaan en omliggende wegen is geen optie voor ons!
De spoorzone heeft momenteel nog een industrie-bestemming zodat zelfs een cementfabriek of een mestfabriek gebouwd mogen worden. Volstrekt onwenselijk, zeker omdat het aansluit op ons uniek natuurgebied. Vandaar dat VVD fractievoorzitter Cornelieke van den Bergh - geheel in lijn met onze verkiezingsbelofte - met het initiatief kwam om de spoorzone aan te wijzen als natuurgebied. Alhoewel andere partijen dit voorstel als in de basis sympathiek omschreven, was de stemuitslag ook glashelder: VVD vóór, de rest was tegen!
Een oplossingsrichting die in het Sweco rapport uit de lucht kwam vallen is het eenrichtingsverkeer op de Heumensebaan en Stationsstraat met alle gevolgen van dien voor de Lindelaan. Niet alleen de raad, maar vooral ook bewoners wisten niet wat ze overkwam. Tijdens commissie en raadsvergadering bleek vrij snel dat geen enkele partij echt voorstander is van deze oplossing, maar het VVD voorstel om deze optie dan meteen weer te schrappen kreeg wederom een glasheldere stemuitslag: geen steun van de andere partijen!
Al met al lijkt er qua woorden in de raad dus wel een meerderheid te zijn om de 5A variant en het eenrichtingsverkeer te schrappen, maar qua daden bleek dat tijdens de vergadering nog niet. Het college wordt nu dus met één hand op de rug gebonden op pad gestuurd naar de buurgemeenten. En ondertussen staat de VVD helaas alleen de verkiezingsbelofte te verdedigen…