Mobiliteit


Variant 5a

Opnieuw is door B&W de discussie aangezwengeld over de wegverbinding (variant 5a) A73 naar Groesbeek. Nadat de raad al twee keer heel duidelijk nee heeft gezegd tegen deze variant komt men hier nu opnieuw mee. Zijn de verkeersituaties gewijzigd? Weinig is het antwoord. Wel zijn er steeds meer remmende wegaanpassingen in Mook en Molenhoek gekomen. Kort gezegd wordt er met de 5a variant een nieuwe rijksweg gecreëerd, dwars door een kwetsbaar natuurgebied.

VVD Mook en Middelaar hecht veel waarde aan het ontwikkelen van de spoorzone tot natuurgebied. Buiten de argumenten van natuurwaarden, speelt ook de aanzuigende werking van extra verkeer een rol bij onze afwijzing om de 5a variant opnieuw te onderzoeken. De verkeersstromen van twee wegen zouden dan via één weg worden geleid. Een weg waar harder gereden mag worden dan de 30km die op de huidige twee verbindingen is toegestaan. Dit heeft een aanzuigende werking tot gevolg. Wat ook weer gevolgen heeft voor de CO2-, stikstof- en fijnstof uitstoot en niet te vergeten de geluidsoverlast.

De spoorzone is een ecologische hoofdstructuur

De huidige spoorzone fungeert als een belangrijke natuurcorridor en leefgebied voor tal van Europees beschermde, kwetsbare diersoorten zoals de zandhagedis en slangen, maar ook zwaluwen, vlinders en sprinkhanen.

Zoals de werkgroep milieubeheer Groesbeek in 2013 ook al schrijft, behoort het gebied spoorzone tot de Ecologische Hoofdstructuur en geniet daarom wettelijke bescherming tegen activiteiten die het ecologische karakter aantasten. Ruimtelijke ingrepen zoals aanleg van nieuwe wegen zijn niet toegestaan, tenzij er sprake is van groot algemeen belang en er geen alternatief voorhanden is. In dit geval zijn er echter weldegelijk alternatieven voorhanden, zoals het versterken en verkeersveilig maken van de bestaande situatie.

Knelpunten

De VVD wil de verkeersproblemen in de kernen op lossen door de Groesbeekseweg en Heumensebaan/Ringbaan rigoreus anders in te richten naar het voorbeeld van de Broekkant in Malden: Een straat waar auto’s gedoogd worden. Dit kan op korte termijn gerealiseerd worden.

Een betere ontsluiting van Groesbeek op het landelijk netwerk moet grootregionaal opgepakt worden waarbij onze gemeente ontlast wordt. Hierbij valt te denken aan een ontsluiting via de noordkant van Groesbeek eventueel in samenwerking met de Euregio. Mocht er toch een nieuwe weg aangelegd moeten worden, dan denken wij dat de 3a variant een logischer oplossing is dan de 5a, maar ook hier staat de VVD niet achter.

Niet alleen de doorgaande wegen door Mook en Molenhoek leiden tot problemen, op de Heikantseweg en de dorpsstraat in Middelaar wordt stelselmatig te hard gereden. Hier wil de VVD in samenspraak met inwoners naar passende oplossingen zoeken.

Openbaar vervoer

Het station Molenhoek is een zegen. Zowel vanwege de korte verbinding met de stad met haar werk en scholen alsook vanwege de milieuaspecten. En niet voor niets is openbaar vervoer vanuit Middelaar inmiddels via een buurtbus geregeld, daar zijn wij erg blij mee.