Huishoudelijk reglement


HUISHOUDELIJK REGLEMENT TENNISVERENIGING "DE HEI­KANT"

BESTUUR

Artikel 1.

Het Bestuur bestaat uit tenminste 5 natuurlijke personen, voorzitter,

secreta­ris, penningmeester en 2 of meer algemene leden.

Artikel 2.

De leden van het Bestuur worden als zodanig in de jaarvergadering geko­zen. Zij hebben zitting gedurende twee jaren, met dien verstande, dat jaarlijks minstens twee leden aftreden. De aftreding geschiedt zodanig, dat gelijktijdig aftreden:

a. De voorzitter en de penningmeester

b. De secretaris en één algemeen lid

Deze zijn terstond herkiesbaar.

Artikel 3.

Bij tussentijds aftreden van een bestuurslid, kan zijn functie worden waarge­nomen door een door het bestuur aan te wijzen persoon.

INSCHRIJFGELD EN CONTRIBUTIE

Artikel 4.

De hoogte van het inschrijfgeld en de contributie wordt jaarlijks door de algemene ledenvergadering, op voorstel van het bestuur, vóór de aan­vang van het nieuwe verenigingsjaar vastgesteld.

COMMISSIES

Artikel 5.

Uit de leden worden eventuele speciale commissies door het bestuur benoemd.

Artikel 6.

Elke commissie bestaat uit tenminste 3 personen (m.u.v. de kascommis­sie).

Artikel 7.

Verkiesbaar tot commissielid zijn alle leden, met dien verstande, dat in elke commissie slechts één juniorlid benoemd kan worden, met uitzonde­ring van de jeugdcommissie.

TAAKVERDELING BESTUURSLEDEN

Artikel 8.

Binnen een maand na de ledenvergadering wordt door het bestuur een taakver­deling gemaakt waarin vermeld worden, de werkzaamheden, die elk bestuurslid in het komende verenigingsjaar dient te verrichten.

Artikel 9.

Eveneens binnen een maand na de ledenvergadering stelt het bestuur een ontwerppro­gramma op hetwelk aan de commissies ter verdere uitwerking zal worden voorgelegd.

WERKPROGRAMMA COMMISSIES

Artikel 10.

Binnen 6 weken na de ledenvergadering wordt het ontwerpprogramma van het bestuur in de commissie uitgewerkt. Dit uitgewerkt programma dient vergezeld van een begroting ter beoordeling aan het bestuur te worden voorgelegd.

Artikel 11.

Besluiten tot uitvoering van het commissie-programma worden door het bestuur genomen.

Artikel 12.

Het in Art. 10 en 11 gestelde is niet van toepassing op de kascommissie.

PRESENTIELIJST

Artikel 13.

Alle leden die de vergadering bijwonen, zijn verplicht de presentielijst te tekenen.

BESTUURS- EN COMMISSIEVERGADERINGEN

Artikel 14.

Bestuurs- en commissievergaderingen worden belegd:

a. op verlangen van de voorzitter

b. indien tenminste twee leden van het bestuur of de meerderheid van de commissie dit wenselijk achten.

Artikel 15.

Bestuurs- en commissievergaderingen worden resp. door de voorzitter en de voorzitter van de commissie uitgeschreven en zo mogelijk tenminste 3 dagen voor het houden hiervan. Voorzover niet anders bepaald, kunnen wettige besluiten slechts geno­men worden, in­dien de meerderheid der leden aanwezig is.

Artikel 16.

In elke vergadering worden de notulen van de vorige vergadering voorgele­zen of van tevoren aan de leden toegezonden. De vergadering is bevoegd wijzigin­gen in deze notulen aan te brengen, in die gevallen, dat deze notulen het besprokene niet juist weergeven.

Artikel 17.

Het bestuur is bevoegd een aangekondigde vergadering uit te stellen, mits dit, met redenen omkleed, wordt gepubliceerd. De vergadering moet dan tenminste binnen 3 weken na deze publicatie gehouden worden. Het uitstel van een aangekondigde vergade­ring behoeft niet meer dan één week van tevoren te geschieden.

AGENDA

Artikel 18.

De agenda voor de ledenvergadering wordt door het bestuur vastgesteld en tenminste 2 weken van tevoren bekend gemaakt.

LIDMAATSCHAP

Artikel 19.

Het lidmaatschap wordt verkregen door toelating door het bestuur. Van een afwijzende beslissing op een verzoek tot toelating staat beroep open op de algemene ledenvergade­ring, die in dat geval tot toelating kan beslissen, echter slechts met een meerderheid van twee/derde der geldig uitgebrachte stemmen.

Artikel 20.

De toelating door het bestuur en de algemene ledenvergadering ge­schied slechts op een ondertekende aanvraag, die moet worden ingediend bij het ledensecreta­riaat. Een aanvraag voor een minderjarige moet tevens zijn ondertekend door ouders/voogd.

Artikel 21.

De minimum leeftijd van toelating is:

a. van pupillen 7 jaar

b. van junioren 13 jaar

c. van senioren 17 jaar

Deze minimum leeftijden moeten bereikt zijn bij aanvang van het vereni­gingsjaar.

Artikel 21a

Aspirant Jeugdlid: Jeugd die zich voor het eerst aanmeldt voor lessen om kennis te maken met tennis kunnen het eerste kalenderjaar aanspraak maken op het Aspirant Jeugdlidmaatschap. Willen zij lid blijven dienen zij zich daarna als juniorenlid aan te melden inclusief aanmeldingsbijdrage.

Artikel 22.

Opzegging conform artikel 7 lid 4 van de statuten dient schriftelijk te ge­schieden bij het ledensecretariaat, uiterlijk 4 weken vóór het einde van het verenigingsjaar. Indien schriftelijke opzegging niet is geschied vóór deze termijn, dan wordt aangenomen dat het lidmaatschap wordt geconti­nueerd voor het komende verenigingsjaar.

ERELIDMAATSCHAP

Artikel 22a

Personen met bijzondere verdiensten voor de vereniging die niet meer kunnen tennissen, kunnen worden voorgedragen voor het erelidmaatschap.

Benoeming geschiedt door het bestuur. Een erelid betaald geen contributie, is geen lid van de KNLTB en verkrijgt een door de ledenadministratie zelf vervaardigd pasje.

CONTRIBUTIE

Artikel 23.

De contributie dient aan de penningmeester te zijn voldaan; voor bestaan­de leden vóór de aanvang van het verenigingsjaar, t.w. 1 januari. Als regel wordt deze via incasso geïnd. Het bestuur kan toestemming geven tot betaling in 2 termijnen met dien verstande, dat 50% betaald dient te zijn per 1 jan. en 50% uiterlijk per 31 maart van het verenigings­jaar. Bij tussentijdse toetreding als lid, dient betaling binnen 10 dagen na toelating door het bestuur, plaats te vinden.Na volledige betaling zal een toegangsbewijs tot de banen verstrekt worden. Bij niet betalen per bedoelde data zal men van de ledenlijst worden afge­voerd. Bij hernieuwde aanmelding zal men op een eventueel aanwezige wachtlijst worden geplaatst en bij toelating is dan het gebrui­kelijke inschrijf­geld verschuldigd. Het recht van voorkeur, als bedoeld in artikel 24 vervalt in dat geval, tenzij het bestuur anders beslist.

 WACHTLIJST

 Artikel 24.

Indien er een ledenstop is, dient een wachtlijst te worden bijgehouden door de ledenad­ministratie van de vereniging. De volgorde op deze wachtlijst wordt bepaald door de datum van aanmelding, waarbij onge­acht deze datum, de volgende voorrangsregeling van toepassing is:

1. Gezinsleden van bestaande seniorleden van de vereniging.

2. Inwoners van Middelaar en Plasmolen.

3. Anderen.

STEMMING

Artikel 25.

Over personen wordt schriftelijk en over zaken wordt mondeling ge­stemd, tenzij de voorzitter of de meerderheid van de vergadering een schriftelijke stemming eist.

Artikel 26.

Schriftelijke stemming geschiedt met gesloten briefjes. Voor de stemopne­ming wordt een commissie gevormd, bestaande uit 2 door de voorzitter aan te wijzen personen.

Artikel 27.

Stemmen die ongeldig zijn, worden geacht niet te zijn uitgebracht.

Ongeldig zijn:

a. niet ingevulde stembriefjes

b. stembriefjes waarop meer namen voorkomen, dan het te verkiezen aantal personen bedraagt.

c. stembriefjes waarop de naam van een persoon niet duidelijk is ver­meld.

d. stembriefjes die meer bevatten, dan wat strekt tot duidelijke aanwijzing van bedoelde personen of zaken.

e. ontbrekende stembriefjes.

f. andere stembriefjes, dan die door het bestuur zijn uitgereikt.

Artikel 28.

Bij mondelinge stemming wordt door handopsteken kenbaar gemaakt dat men geen bezwaar heeft tegen het betreffende voorstel.

Artikel 29.

Een stemming mag niet tot doel hebben uit te maken, welke van twee of meer voorstellen verkieslijk is, en elk voorstel wordt in volgorde van indie­ning afzon­derlijk gestemd, tenzij de voorzitter meent, dat een later ingediend voorstel voorrang dient te hebben. Worden op een voorstel amendementen ingediend, dan komen deze vóór het voorstel in stemming en wel in de volgorde van indiening, tenzij ook hier weer de voorzitter een andere volgorde wenselijk acht. Als amendement mag slechts worden beschouwd, datgene wat wijziging in bijzonderheden beoogt, zonder de gedachte van het voorstel aan te tasten. Dit uitsluitend ter beoordeling van de voorzitter.

Artikel 30.

Geen stemming, welke een beslissing heeft gegeven mag nietig worden ver­klaard, dan uit hoofde van een gebleken onregelmatigheid, welke op de uitslag van invloed had kunnen zijn.

BESLUITEN

Artikel 31.

Besluiten worden genomen met een gewone meerderheid van stemmen m.u.v. hetgeen in de statuten is bepaald ten opzichte van:

a. een besluit tot wijziging van de statuten of het huishoudelijk reglement.

b. besluit tot ontbinding van de vereniging.

c. benoeming tot lid van verdiensten of intrekking van een benoeming als zoda­nig.

VERKIEZING VAN PERSONEN

Artikel 32.

Elke verkiezing vangt aan met een vrije stemming, tenzij de statuten of het huishoude­lijk reglement de keuze tot een bepaald aantal personen beperkt. Ingeval van de verkiezing van een persoon, wordt degene op wie de meeste stemmen zijn verenigd , verkozen verklaard. Indien bij de verkiezing meerde­re personen een gelijk aantal stemmen op zich vereni­gen, heeft een herstem­ming plaats. Staken opnieuw de stem­men, dan beslist het lot.

GELDMIDDELEN

Artikel 33.

De inkomsten der vereniging bestaan uit:

a. contributie der leden/winterleden

b. schenkingen en donaties

c. toevallige baten

d. incidentele baanopbrengsten

e. subsidie.

BEËINDIGEN LIDMAATSCHAP

Artikel 34.

In geval van tussentijdse opzegging blijft de gehele jaarcontributie verschul­digd. Het lidmaatschap eindigt dan op 31 december van het lopende verenigingsjaar.

TOEGANG BANEN

Artikel 35.

Tot de tennisbanen hebben uitsluitend toegang spelers of speelsters, die aan hun financiële verplichting hebben voldaan.

 

Artikel 36.

Personen, welke noch aan het spel deelnemen, noch een taak vervullen als scheidsrech­ter, hulpscheidsrechter, trainer, jeugdbegeleider e.d., moeten zich buiten de afraste­ring der banen bevinden.

Artikel 37.

Om zich te begeven naar de te bespelen baan, moeten de spelers gebruik maken van die poort, welke zich het dichtst bij deze baan bevindt.

KLEDING EN SCHOEISEL

Artikel 38.

De banen mogen alleen betreden worden met aangepast schoeisel. De spelers dienen gekleed te zijn in de gebruikelijke tenniskleding.

FIETSEN, MOTORVOERTUIGEN EN HONDEN

Artikel 39.

Fietsen en motorvoertuigen moeten op de daarvoor bestemde ruimten worden geplaatst.

Artikel 40.

Meegebrachte honden dienen in en om het tennispaviljoen voortdurend aan de lijn te worden gehouden.

 

ALGEMENE ORDE

 Artikel 41.

Verboden zijn al die handelingen, welke in strijd zijn met de goede orde t.w.

a. het spelen met ballen buiten de banen

b. het overlast aandoen aan spelers op andere banen

c. het onnodig belopen van de beplantingsstroken

d. het beklimmen van de afrastering

e. het verontreinigen der banen en bijbehorende terreinen en gebouwen door papier, afval e.d.

f. elke handeling, waardoor schade kan worden toegebracht aan hek­werk, netten, gebouwen, meubilair, beplanting e.d., waaronder begre­pen het springen, stappen en reiken over de netten.

Artikel 42.

De bestuursleden, c.q. de diverse leden van de bevoegde commissies, hebben het recht ieder, die op enigerlei wijze de goede orde verstoort, zich niet op gepaste wijze gedraagt, niet welgevoeglijk is gekleed of handelt in strijd met de bepalin­gen van dit reglement, van de banen en uit het tennispark te doen verwijde­ren, onvermin­derd de aansprakelijkheid voor eventueel aangebrachte schade.

SCHADE

Artikel 43.

Alle schade welke wordt veroorzaakt in het tenniscomplex, wordt verhaald op de speler of speelster door wiens schuld de schade is ontstaan. Bij schade veroorzaakt door pupillen of junioren wordt de schade verhaald op ouders of voogden.

OPENSTELLING EN SLUITING DER BANEN

Artikel 44.

Indien de weersomstandigheden dit noodzakelijk maken, worden de banen gesloten. Dit wordt kenbaar gemaakt door een speciaal daartoe aangebracht bord waarop vermeld staat: "tennisbanen gesloten". Het is onder geen beding toegestaan dit bord te negeren of eigenhandig te verwijderen.

Artikel 45.

Het is eenieder verboden zich tijdens de onderhoudsbeurten op de banen te bevinden.

Artikel 46.

Indien noodzakelijk zullen tijdens trainingsuren max. 2 banen voor de overige leden gesloten zijn. Tijdens competitiewedstrijden en andere door het bestuur vast te stellen wedstrijden geldt dit voor alle banen.

Artikel 47.

Door het bestuur wordt een baanreglement vastgesteld.

Artikel 48.

Het bestuur heeft recht tot uitgifte van:

a. daglabels

b. uurlabels

c gastenlabels

d maandlabels

Wat betreft a. en b. rekening houdend met onrendabele uren en dagen, wat betreft c. ter beoordeling van het bestuur.

Artikel 49

55+ Tennis:

55+ers die lid zijn van één van de drie Mookse tennisverenigingen mogen op dinsdag van 9.30 tot 12.00 uur (’s zomers) en ’s winters van 13.30 tot 16.00 uur gebruik maken van de 3 banen van T.V. De Heikant.

In beide gevallen geldt dat als andere leden van T.V. De Heikant, evt. met gasten, in deze tijd willen tennissen, zij mee kunnen tossen.

 Artikel 50

Kantinediensten

Het bestuur, of namens deze de kantinecommissie, maakt naar behoefte een overzicht van te verrichten kantinediensten. Onderling ruilen, mits doorgegeven aan de betroffen commissie of diens vertegenwoordiger, is toegestaan, weigeren niet. Op weigering kan door het bestuur sanctie worden gelegd. Oudere leden kunnen vrijstelling van deze dienst verkrijgen.

Artikel 51

SLOTBEPALINGEN

Het bestuur is bevoegd, wanneer de omstandigheden er naar haar mening aanleiding toe geven, af te wijken van het bepaalde in dit reglement.

Artikel 52

In situaties, waarin dit reglement niet voorziet, beslist het bestuur.

Artikel 53

Eenieder wordt geacht bekend te zijn met de bepalingen in dit reglement