Verkiezings debat op 2 maart in de Koppel in Middelaar
De dorpsraad Middelaar en Plasmolen heeft ook dit verkiezingsjaar weer een debat gehouden. In de Koppel waren de volgende fractie leden aanwezig:
CDA: François Jongen
DGP: Ton Herings en Lénette Smits
Groen Links: Hanneke Roozendaal en Marcel Kamp
PvdA: Ton Broekmans en Everhard Scheltinga
VVD: Debbie van Brunschot en Huub Salemink
Onder leiding van de debatleider Jan Cremers werd aan de hand van de vragen die vooraf door bewoners ingezonden waren het debat gevoerd. De opzet van de avond was hybride wat inhield dat er zowel mensen in levende wijze in de zaal waren als ook een twintigtal mensen die het debat thuis digitaal bij woonde. Vanuit de zaal werd er niet alleen aandachtig geluisterd er werden ook kritieke opmerkingen en of aanvullende vragen gesteld. De sfeer was en bleef goed die avond. Wij kijken terug op een geslaagde debat avond.
Onderstaand alle antwoorden die de partijen deels al voor het debat gaven op de ingezonden vragen, per partij voor jullie uitgezet. Op volgorde van bovengenoemde rijtje:
CDA:
- Wat is de toekomst visie met betrekking tot het behouden en/of verbeteren van de bestaande voorzieningen, zoals 1. de Koppel, 2.school en 3.verenigingen?
-De leefbaarheid is voor Middelaar onderwerp van aandacht in ons verkiezingsprogramma, zeker als we het vergelijken met Mook en Molenhoek met diverse voorzieningen. Het is echter ook iets voor de inwoners van Middelaar en Plasmolen : zij maken de leefbaarheid.
-Daarnaast is het een financiële zaak en daar kan de gemeente een bijdrage inleveren, ook bijvoorbeeld door te zoeken naar externe gelden in samenwerkingsverbanden.
-De leefbaarheid wordt echter ook gemaakt door de kinderen, jongeren en jonge gezinnen en dat vergt wat meer inspanning.
- Bewoners voelen zich beperkt in particulieren initiatieven m.b.t. 1.bouwen op eigen grond, 2.splitsen van woningen etc. 3.Het verkrijgen van vergunningen is moeilijk, er is veel communicatieve rompslomp.
Wat is jullie visie hierop?
-De kreet zich beperkt in particulieren initiatieven is een uiting van gevoel en zal ondersteund moeten worden door voorbeelden uit uw gemeenschap naar BenW en raadsleden/commissieleden.
-Ik wil hier wel opmerken dat de genoemde voorbeelden hebben over de situatie ten gevolge van de woningmarkt sinds 2009. De situatie is echter sinds 2019 ook in onze regio totaal veranderd.
-Als de raad vindt dat de regels veranderd moeten worden dan kunt U dat ondersteunen door met onderbouwde beperkende situaties te komen.
- Hoe staan jullie tegenover alternatieve initiatieven van bijvoorbeeld project ontwikkelaars en/ of gebruik en voorkoming van leegstand?
In principe sta ik positief tegenover alternatieve initiatieven. Huiverig ben ik echter tegenover initiatieven van individuen, die zich voor het karretje laten spannen van projectontwikkelaars.
Ik denk dat leegstand op dit moment een beperkt probleem is gezien de huizenmarkt, maar dat kunt U me aangeven als dat anders is.
- Hebben jullie ideeën hoe je met maatregelen woning capaciteit voor inwoners kunt bevorderen? (Bewoningsplicht, betaalbare woningen)
Raadsbreed is de opvatting dat we na de verkiezingen moeten werken aan maatregelen ter bevordering van wonen voor onze eigen inwoners/gezinnen. Landelijke hebben gemeentes al allerlei methodes bedacht om dat te doen en er is ook nationale wetgeving voor in aantocht.
Probleem blijven de hoge prijzen van koopwoningen en grondprijzen in onze regio.
Vanuit het CDA hebben we dan ook het idee dat we willen bouwen ten nutte van onze eigen inwoners. Dat betekent dus dat je moet kijken op welke onderdelen een bouw voldoet aan dat criterium.
Energie
- In 2030 wil de gemeente energie neutraal zijn, wat is jullie visie hierop en wat is er nodig om dit te behalen?
Ik denk dat we ernaar moeten blijven streven om in 2030 energieneutraal te zijn. We kunnen het doel de komende 8 jaar nog altijd bijstellen. Dat nieuwe woningen , bijvoorbeeld in Molenhoek Zuid, nog niet energiepositief of energieneutraal wordt gepland vinden we echt een gemiste kans door BenW.
Ofschoon energieneutraal op dit moment nog een schone droom mag lijken zullen er in 8 jaar tijd nog vele technologische ontwikkelingen zijn om dat doel te halen. Een eenvoudig voorbeeld zijn de zonnepanelen op het dak van de gemeentewerf in Mook: de daken waren voor 100% volgepland, maar dat bleek de dakconstructie niet te dragen, daarom werd met vertraging de helft van het dak maar volgelegd. Dat was dan een half jaar later. Het gevolg was dat nieuwere zonnepanelen op 50% van het dak 70% van de oorspronkelijk bedoelde stroomhoeveelheid opleverde….
Als gemeente moeten we echter ook eraan denken dat onze burgers meereizen met de plannen en ontwikkelingen. Daarnaast spelen er ook financiële afwegingen een rol voor burger en gemeente en die moeten ook in klare taal naar de burger worden gebracht!
Economie
- Het economisch model van onze gemeente ligt grotendeels in recreatie, door komende vergrijzing zal hier een kanteling in komen, hoe gaat de gemeente hier mee om?
Het antwoord hierop is: visie
Ik denk dat we een aantal veranderingen scherp in het oog moeten houden door te kijken naar mogelijke ontwikkelingen: recreatie, vergrijzing, vervoer (minder auto’s), energietransitie, welke economische ontwikkelingen gaan we steunen bevorderen, wat doen we aan onze gemeentelijke financiën, hoe gaan we om met de bestuurlijke problematiek van de kleinere gemeentes….
7. Als gevolg van de financiële situatie in de gemeente in 2021 en de op te stellen begroting voor 2022 is het Zero Based Budgetting (ZBB) ingevoerd. Later bleek er toch financiële meevallers te zijn door extra uitkeringen vanuit het Rijk. Het jaar 2022 heeft nu een positief resultaat van € 150d. Aan welke 3 prioriteiten, waarvan er minimaal 1 in Plasmolen of Middelaar, zou uw fractie dit positieve resultaat willen besteden?
Mijn mening is hier helaas anders:
- Zero bases budgetting is nog maar minimaal ingezet. Het zijn voorstellen van bezuinigingen op meer dan 350 onderdelen van de gemeentelijke uitgaven.
- Er zijn meevallers voor 2 jaar uit Den Haag.
- Het positief resultaat is dat we niet in de rode cijfers zijn, maar ook niet meer dan dat.
- En ik geef op dit podium dan ook geen geld weg.
Infrastructuur en veiligheid
- Wat is de visie op het onderhoud van de infrastructuur om de veiligheid van voetgangers en fietsen te verbeteren?
Er zijn op deze vraag 2 eenvoudige antwoorden:
De onderhoud van de infrastructuur is Mook en Middelaar is veel beter dan ik vaak zie in omliggende gemeentes.
De veiligheid voor voetgangers en fietsers zal voor 80% moet komen uit minder autogebruik.
De inwoners ervaren parkeer overlast, met name in de zomermaanden door toerisme. Hoe vinden jullie dat dit opgelost moet worden?
Invoering betaald parkeren zou een oplossing kunnen zijn, maar daarvoor moet de gemeente fors investeren. Indien je deze gelden gebruikt om het parkeren voor bezoekers op minder dure parkeerplaatsen verder van Plein, terras en water mogelijk te maken zou dat een oplossing zijn.
Ook zou het Plein, minder voor auto’s en meer voor elektrische fietsen moeten worden ingericht.
In 2017/2018 heb ik van de groep Inwoners van Plasmolen relatief concrete ideeën gezien, waarvan er echter nog weinig gerealiseerd lijkt.
Natuur en milieu
- Er is overlast van onder andere de bever en de marter, dit zijn beschermde dieren. Maar hoe beschermen jullie onze woningen, (huis)dieren en bomen?
De aanpak van beschermde dieren is nationale wetgeving en al helemaal niet van de raad.
Ik denk dat B&W als taak heeft het kennen en verkennen van mogelijkheden en het geven van informatie aan inwoners welke mogelijkheden er zijn.
Een gedeelte van de taak van B&W is het kennen en uitvoeren van haar mogelijkheden.
Misschien dat er mogelijkheden liggen in de uitvoering van de werkzaamheden rond de Lob van Gennep.
- De huidige recreant komt hier vanwege de mooie omgeving en natuur, hoe zorgen jullie dat deze zo mooi blijft?
-Scherp opletten wat de ontwikkelingen zijn rond de natura2000 gebieden, dus niet te snel economische en toeristische expansie toestaan.
-Meeliften op ontwikkelmogelijkheden, die er gaan komen: de Maasheggen en de Lob van Gennep.
-Kijken wat de mogelijkheden zijn in de Regiodeal Noord Limburg/Investeringsenveloppe en de projectenveloppe/Uitvoeringsprogramma regio Noord-Limburg en eventueel de GroeneMetropool Arnhem/Nijmegen.
Inwoners staan open voor verminderen van afval, hoe gaan we dit stimuleren en hoe gaat dit in de praktijk werken?
-Kijk eens in je grijze container, zou ik zeggen. Als individu ben ik al een paar jaar bezig om te kijken naar mijn “afval” dan wel grondstoffen. En in mijn huishouden met 3 tot 4 personen(volwassenen) is er vorig jaar 90,5 kg grijs afval geproduceerd. En ook het groen en PMD-afval heb ik in zicht.
-Echter op een gemeentelijk niveau is het van belang om duidelijk te communiceren met welke stappen we naar het doel 30 kg afval(sorry grondstof) te komen in 2030.
En de gemeenteraad heeft het er niet gemakkelijk mee gehad:
Vanaf het midden van 2019 is er in de commissie en in meerdere raadsvergaderingen geïnformeerd, overlegd en uitgesteld om in september 2021 te komen tot een besluit.
Concreet:
- In 2019 kreeg de raad gepresenteerd dat voor Mook en Middelaar weinig andere mogelijkheden overbleven dan aansluiting bij de DAR in Nijmegen.
- Op 2 en 9 oktober 2019 werden de bewoners op infotmatie-avonden betrokken bij de mogelijkheden van afvalscheiden met als titel: “Afval scheiden, hoe doe je dat?!”
- Op 30 januari 2020 werd het voorstel Grondstoffenplan 2021 gedeeltelijk aan te nemen en het onderdeel omgekeerd inzamelen verder uit te laten werken door B&W.
- In de raadsvergaderingen van 8 april en 12 mei 2021 werden de raadsvoorstellen aangehouden en uitgesteld. He college kreeg via amendement opdracht om met een nieuw voorstel te komen betreffende het afvalinzamelsysteem en hierbij rekening te houden met het gevoelen van de raad zoals kenbaar gemaakt in de raadsvergadering van 8 april 2021.
- Op 30 september 2021 werd uit het raadsvoorstel “Opties Grondstoffenplan” de keuze van de DGP en de PvdA aangeneomen.
In de praktijk is afgesproken dat we het verminderen van afval stapsgewijze zullen invoeren met de nadruk op een goede communicatie per stap. We doen dit met de DAR .
- Een indruk van dit proces kunt U nu volgen in Berg en Dal.
- Het is een proces van enkele jaren en begint op 1 januari 2023 als de huidige antieke vuilafvalwagens worden vervangen. Afval wordt ook stapje bij beetje in onderdeeltjes gesplitst, waarbij nu al een proces is begonnen om gratis apart luiers in te leveren. Overigens is dat een experiment van de ARN in Nijmegen, waar zelfs de gemeente Maastricht in mee doet.
Communicatie
- De inwoners ervaren afstand, weinig vertrouwen in de gemeente. Hoe gaan jullie dit herstellen?
Ik => website en hier mijn naamkaartje voor na de verkiezingen
CDA: heldere taal, openstaan voor bewoners, antwoord op verzoeken 2018: Middelaar vraag individu en december 2021: richting geven aan vraag bewoner over RES-aanvraag.
Raad: in samenspraak met andere partijen, B&W en griffie komen tot aanpassingen mgaan met de inwoners.
14. Burgerparticipatie en communicatie, hoe gaan jullie dit nou écht regelen?
It takes two to tango.
Bestuur
15. Zelfstandig blijven of samen gaan met andere gemeentes, hoe staat u als partij hier tegenover?
-Zelfstandig blijven is de enige werkbare opties voor een zelfbewuste gemeente.
-Financiën op orde houden 2022 tot 2026,
-Krachtig bestuur=eenheid naar buiten na afspraken intern
-Communicatie verbeteren naar inwoners
-Samenwerken in de regio naar het zuiden en het noorden.
DGP:
Wat is de toekomst visie met betrekking tot het behouden en/of verbeteren van de bestaande voorzieningen, zoals de Koppel, school en verenigingen?
Voor de DGP is een speerpunt de Leefbaarheid in de kernen. Dat betekent minimaal het in stand houden van bestaande voorzieningen als MultiFunctioneleCentra en scholen. Waar mogelijk zal de DGP plaatselijke verenigingen ondersteunen. Het belangrijkste om deze ondersteuning te realiseren is te zorgen voor voldoende en evenwichtige bouw van woningen, voor Middelaar denken wij aan de plannen voor Dorpsstraat 2 en Kerkplein. Hierdoor kan de doorstroming en toevoer van nieuwe inwoners binnen de kernen geborgd worden. Hierdoor ontstaat aanwas van leerlingen voor de basisschool, maar ook nieuwe leden voor de diverse verenigingen. Wij denken aan voetbal en korfbal bij Astrantia, maar ook (jeugd)carnaval, schutterij, muziekgezelschap Middelaar, VIB en KBO. Verder zal dit ook kunnen leiden tot intensiever gebruik van de Koppel, zoals voor het Huiskamer project, Eetpunt, Koersballen, Beweegcollectief ed.
2. Bewoners voelen zich beperkt in particulieren initiatieven m.b.t. bouwen op eigen grond, splitsen van woningen etc. Het verkrijgen van vergunningen is moeilijk, er is veel communicatieve rompslomp. Wat is jullie visie hierop?
Bouwen is altijd complex. Wij stimuleren eigen initiatief en willen waar mogelijk dit ondersteunen, maar moeten gelijk ook rekening houden met de overige inwoners. Immers zij mogen ook wat vinden van bouwplannen en hebben rechten in onze rechtsstaat. Wij snappen dat dit gevoeld kan worden als beperking van particulier initiatief maar probeer ook in de schoenen van de ander te staan. Wat als u zelf die ander bent?
Wij hebben de plannen van het college ondersteund toen zij een aantal jaren geleden de inwoners met een stuk bouwgrond met een bouwvergunning hebben aangeschreven. Overigens wel met in achtneming van de regels zoals deze voortkomen uit bijvoorbeeld bestemmingsplannen en andere bouwvoorschriften. Waar het betreft het splitsen van woningen, ondersteunen wij dit van harte. Bedenk de positieve effecten op de woningnood van dit moment. Ook hier zal wel aan de bouwvoorschriften voldaan moeten worden.
3. Hoe staan jullie tegenover alternatieve initiatieven van bijvoorbeeld project ontwikkelaars en/ of gebruik en voorkoming van leegstand?
Ook voor initiatieven van projectontwikkelaars geldt dat deze moeten voldoen aan de diverse randvoorwaarden waaraan woningbouw behoort te voldoen. Daar hebben bestemmingsplannen en bijvoorbeeld regels van waterschappen en Rijkswaterstaat invloed op. Waar mogelijk steunen wij initiatieven, ook om jongeren die uit de gemeente zijn weggegaan, om waar mogelijk met voorkeur terug te laten komen, zeker ook omdat, liefst bij gefaseerde invoering van de plannen, dit een gezonde groei van een kern betekent.
Leegstand proberen wij te voorkomen, serieus moet gekeken worden of het mogelijk is om bijvoorbeeld bedrijfsgebouwen om te zetten naar woningen, denk dan aan woonruimte voor starters en jongeren, maar kan ook voor ouderen door te kijken of een hofjesstructuur toe te passen is.
4. Hebben jullie ideeën hoe je met maatregelen woning capaciteit voor inwoners kunt bevorderen? (Bewoningsplicht, betaalbare woningen)
Als een van de eerste heeft de DGP de woonplicht aan de orde gesteld. Wij zien deze graag van toepassing op nieuwbouw in onze gemeente, alhoewel wij ons realiseren dat het ook belangrijk is om voldoende huurwoningen aan onze woonvoorraad toe te voegen.
De DGP maakt zich al jaren sterk voor de bouw van woonruimte voor jongeren en starters. Dat betekent onder andere betaalbaar. De vraag is wat is betaalbaar. Met de gekte op de woningmarkt en gecombineerd met de lage hypotheekrente lijkt betaalbaar al gauw tot ver boven de 3 ton euro te gaan. Heet dat nog betaalbaar?? In het verleden heeft de DGP de startersleningen bepleit in onze gemeente. Hiervan wordt ruim gebruik gemaakt. Op dit moment zijn er in ons land pilots met ‘duurhuur’hypotheken gaande. De DGP wil hierop graag aanhaken.
Energie
5. In 2030 wil de gemeente energie neutraal zijn, wat is jullie visie hierop en wat is er nodig om dit te behalen?
De DGP onderschrijft de doelstelling energieneutraal te worden. Wel vragen wij ons af tegen welke prijs in euro’s en met welke onomkeerbare beslissingen. Is 2030 heilig of mag het ook later worden. Willen wij en kunnen wij in onze gemeente bijvoorbeeld windmolens plaatsen? Mook en Middelaar is ingeklemd tussen Maas en Stuwwal. Grootschalige projecten zijn dan lastig te realiseren. Onze eerste voorkeur is om onze inwoners te ondersteunen in de mogelijkheden bij de eigenwoningen om te zien in hoeverre meer maatregelen aan energiebesparing kunnen worden genomen. Denk aan isolatie van woningen, waar nog veel besparing te behalen valt. Dat betekent ook dat er minder grootschalige opwek van energie nodig is. Ondersteuning op financieel vlak maar ook kijken in hoeverre wij iedereen kunnen ont-zorgen, nog meer inschakelen van hulp door het energie-café.
Waar mogelijk willen wij nog meer particuliere daken benutten voor het opwekken van zonne-energie. Daarnaast zal dit ook kunnen op andere daken, als scholen, verenigingsgebouwen en maatschappelijk vastgoed.
Vanuit de RES kijken naar projecten als Wells meer en zien naar nieuwe nog te ontwikkelen of in de kinderschoenen staande technieken. Mogelijk deelnemen aan pilots.
Economie
6. Het economisch model van onze gemeente ligt grotendeels in recreatie, door komende vergrijzing zal hier een kanteling in komen, hoe gaat de gemeente hier mee om?
Bedreigingen zijn ook te zien als kansen. De vorm van recreatie zal anders worden, rustigere vormen van recreatie. Te denken valt aan meer mensen die van onze omgeving willen genieten door in gepaste accommodaties te verblijven, te wandelen of fietsen. Dit aanvullen met bezoek aan horeca. Vooral recreatieve horeca, restaurants, café’s, bowlingbaan of bijvoorbeeld sauna ed. de DGP wil dit stimuleren door ondersteuning door de gemeente en waar mogelijk beperking van administratieve lasten. Echter ook de randvoorwaarden zullen dan aangepakt moeten worden. Goede infrastructuur, duidelijke bewegwijzering, fietspaden en voldoende parkeergelegenheden. Dit zal in samenspraak met ondernemers en ook inwoners opgepakt moeten worden, waarbij de recreatieve functie in met name Plasmolen voorop dient te staan. Ondernemers en inwoners samen dienen hiervoor te gaan staan. Door de LOB van Gennep ontstaan meekoppelkansen om de recreatieve mogelijkheden verder te verbeteren. Samen met de hoogwaterbescherming zijn dit projecten waar veel geld voor beschikbaar komt. Een voorbeeld waarin dit al gelukt is, zijn de Maasheggen, een ander voorbeeld waar dit in de komende tijd kan gebeuren is de ontwikkeling van het Kerkplein in Middelaar. De gemeente heeft een faciliterende rol, maar zal het initiatief moeten nemen om vanuit de eerder genoemde projecten de recreatieve bedrijfstak verder te ontwikkelen.
7. Als gevolg van de financiële situatie in de gemeente in 2021 en de op te stellen begroting voor 2022 is het Zero Based Budgetting (ZBB) ingevoerd. Later bleek er toch financiële meevallers te zijn door extra uitkeringen vanuit het Rijk. Het jaar 2022 heeft nu een positief resultaat van € 150d. Aan welke 3 prioriteiten, waarvan er minimaal 1 in Plasmolen of Middelaar, zou uw fractie dit positieve resultaat willen besteden?
Het positief resultaat, dat voor 2022 wordt verwacht, heeft geen structureel karakter. Dat betekent dat wij dit voordeel waarschijnlijk eenmalig hebben. Dat houdt in dat het niet structureel, dus voor langere termijn, in te zetten valt.
Projecten waar de DGP dit voor in zou willen zetten zijn in zijn algemeenheid voor de leefbaarheid in de kernen.
Ideeën kunnen dan zijn een impuls aan aankleding entree Plasmolen, in combinatie met de meekoppelkansen het ontwikkelen van het Kerkplein, het speeltuinenplan door de gehele gemeente, inrichting Maaspark en oude veerstoep in Mook of bevordering verkeersveiligheid Ringbaan-Heumensebaan Molenhoek of Groesbeekseweg in Mook.
Infrastructuur en veiligheid
8. Wat is de visie op het onderhoud van de infrastructuur om de veiligheid van voetgangers en fietsen te verbeteren?
Doen. Door de hele gemeente dient de infrastructuur op orde te zijn. Dat betekent niet alleen de fysieke toestand van trottoirs, fietspaden en wegen maar ook de directe omgeving. Bijvoorbeeld goed zicht op de aansluitende wegen, denk aan kruising Pastoorsdijk/Heikantseweg in Middelaar of Snelfietspad/Ringbaan in Molenhoek. Door de wildgroei van de bermen is vaak het zicht op de andere wegen slecht. Onderzoeken in hoeverre weginrichting Witteweg voldoet, met name voor voetgangers tussen de brug en Plasmolen. Ook goede aansluiting realiseren op de onze omringende gemeenten, voorbeeld is de snelfietsroute in Molenhoek. In hoeverre is er behoefte aan soortgelijke voorzieningen naar het zuiden, westen of oosten?
Goede aansluiting en waar mogelijk verdere uitbreiding van knooppunten van wandel- en fietsroutes.
9. De inwoners ervaren parkeer overlast, met name in de zomermaanden door toerisme. Hoe vinden jullie dat dit opgelost moet worden?. Op te lossen door bijvoorbeeld creëren van overloopgebieden bij grote drukte. Gebruik maken van parkeerfaciliteiten van LeisureLand door ook een goede bewegwijzering vanuit hen parkeerplaats naar het plein en terug. Onderzoek naar verdiepen parkeerplein in Plasmolen. Dit mede te financieren uit een in te stellen BIZ-fonds (BedrijfsInvesteringsZone) dat gevoed wordt vanuit meer dan alleen overnachtingsverblijven maar ook door een (vorm van) verblijfsbelasting van dagrecreanten. Gelijk ook onderzoeken of er combinatie te maken is met duurzaamheid en groene aankleding van een verdiepte parkeerplaats.
Natuur en milieu
10. Er is overlast van onder andere de bever en de marter, dit zijn beschermde dieren. Maar hoe beschermen jullie onze woningen, (huis)dieren en bomen?
De eerste vraag is, wie is de eigenaar van de grond waarop de bevers en marters verblijven. Zij zijn de eerst aangewezenen om deze problematieken aan te pakken. De gemeente kan moeilijk ingrijpen op andermans grondgebied. Dit zal in samenspraak moeten met bijvoorbeeld natuurbeschermingsorganisaties. Bescherming van inwoners en hun bezittingen, huisdieren en bomen staan op minstens zelfde niveau als van beschermde diersoorten. Er zal een evenwicht gevonden moeten worden tussen de beschermde diersoorten en de bedreigingen die zij vormen voor mens en natuur. Bij bevers zou te denken zijn aan het beschermen van specifieke bomen met gaas ed. Echter het is naïef om te denken dat alle bomen te beschermen zijn. Bij grote overlast zou het het overwegen waard kunnen zijn om de overlast gevende dieren te verplaatsen naar andere leefgebieden waar zij zich in een natuurlijke habitat kunnen vestigen.
11. De huidige recreant komt hier vanwege de mooie omgeving en natuur, hoe zorgen jullie dat deze zo mooi blijft?
Deze vraag zou ik in twee delen willen opsplitsen. Als eerste de intensiteit van het gebruik van de omgeving. De eerste verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaren van de terreinen. De gemeente kan kijken in hoeverre aantallen bezoekers te reguleren zijn. Dat kan door niet alle wegen en paden open te stellen voor alle gebruikers. Denk aan
splitsten van diverse doelgroepen, wandelaars, fietsers, MTB’ers, Menneroutes en paardrijders etc.
Spreiden in de tijd van speciale activiteiten. Wandelmarsen, Keramisto etc.
Het tweede deel van de vraag interpreteer ik als hoe schoon wij het kunnen houden. Dat is een vraag van andere orde. Hebben wij op alle strategische plaatsen voldoende afvalbakken staan of moeten deze aangevuld worden. Kunnen wij meer inwoners stimuleren door prikstokken en vuilniszakken beschikbaar te stellen om als wijkheld te helpen het zwerfafval op te ruimen.
12. Inwoners staan open voor verminderen van afval, hoe gaan we dit stimuleren en hoe gaat dit in de praktijk werken?
DGP is voorstander en pleitbezorger van vermindering én betere scheiding van afval. Wij stimuleren de scheiding van ons afval door herbruikbare stromen binnen ons huishoudelijk afval (GFT, plastic, oud papier, oud ijzer ed.) gratis op te halen bij de huishoudens. Ook mogelijkheid om gratis aan te leveren op de milieustraat. Voorlichting geven aan de inwoners hoe beter te scheiden, wat hoort waar thuis? Wat kan bij GFT, oud papier etc.
Op dit moment hebben wij een luxe afvalinzamelingsysteem. 2 containers en PMD afval op één moment per 14 dagen inzamelen. Dit luxe en gemakkelijke inzamelsysteem heeft als consequentie dat er veel GFT (tot 50%) in het restafval terecht komt, waar dat beter en goedkoper bij het GFT kan worden ingezameld.
De praktijk in andere regiogemeente leert dat óf afvalzakken óf omgekeerd inzamelen heel snel tot een reductie leidt van het restafval tot ongeveer de helft dat wij tot op heden hebben. Nu bedraagt het restafval nog ongeveer 100kg per persoon waar dat in andere gemeente al tot 50kg per persoon is terug gebracht.
Verdere scheiding van afval, bijvoorbeeld aparte inzameling van luier en incontinentiemateriaal, leidt al tot een eerste vermindering van het restafval. Indien de nu besloten pilot met omgekeerd inzamelen gerealiseerd gaat worden dan wil de DGP dit absoluut niet per klepopening laten betalen, maar op gewicht. De vervuiler betaalt en bijkomend voordeel is ook dat iedereen met een zelfgekozen frequentie zijn restafval kan wegbrengen. De een zal kiezen voor meerdere keren per week een kleine hoeveelheid en anderen zullen eens per week of 14 dagen meerdere vuilniszakken tegelijk wegbrengen.
Communicatie
13. De inwoners ervaren afstand, weinig vertrouwen in de gemeente. Hoe gaan jullie dit herstellen?
De DGP is voorstander van betere communicatie met de inwoners. Dit zal via de diverse communicatiekanalen gerealiseerd moeten worden. Het huis aan huisblad Gemeentenieuws wordt bij inwoners met Nee Nee sticker niet bezorgd. Naast Gemeentenieuws ook via digitale versie van TerSprake maar nog meer inzetten op social media als bijvoorbeeld Facebook. Er zal meer geluisterd moeten worden, maar er ligt
ook een verantwoordelijkheid bij de inwoners. Wij zullen hun moeten verleiden om ook op de juiste momenten al te reageren en in te spreken. Punt is dat vaak voor de inwoners een onderwerp eerst nog een ver van mijn bed show is en pas als er concrete maatregelen komen, zij zich realiseren wat het voor hen kan betekenen.
14. Burgerparticipatie en communicatie, hoe gaan jullie dit nou écht regelen?
Op voorhand stel ik vast dat niet elk traject slecht verloopt. Sommige gaan goed en andere verlopen minder. Bij de in 2017 opgestelde Toekomstvisie Mook en Middelaar 2030 is gewerkt met een panel MM100 waaraan meer dan 120 inwoners digitaal hebben deelgenomen. Ook heeft toen een groep Frisdenkers meegewerkt aan het opstellen van de Toekomstvisie.
Wij dienen goed uit te leggen wat burgerparticipatie inhoudt. Mooie voorbeelden zijn het DorpsOntwikkelingsPlan Middelaar/Plasmolen en Molenhoek Pakt Aan. Het betekent niet automatisch dat participatie inhoudt dat de inwoner zijn zin krijgt. De gemeente dient ook het algemeen belang in de gaten te houden en niet door de waan van de dag te laten leiden. Als gemeente dienen wij tijdig met de communicatie en participatie te starten, anderzijds vragen wij dan van onze inwoners ook tijdig met participatie deel te gaan nemen. Burgerparticipatie en -initiatieven kan een weg van lange adem zijn, zie bijvoorbeeld het burgerinitiatief van de natuurspeeltuinen in Mook. Het hele plan dient ook in de juiste juridische vorm gegoten te worden, dat vraagt tijd en geduld, ook omdat inspraakprocedures ook hier gevolgd moet worden.
Bestuur
15. Zelfstandig blijven of samen gaan met andere gemeentes, hoe staat u als partij hier tegenover?
Belangrijk is of wij de goede dienstverlening aan onze inwoners kunnen leveren. Dat kan als kleine zelfstandige gemeente. Immers de grootte van onze gemeente is daarin niet leidend, wel de mate van kwaliteit van de dienstverlening. Deze kan ook bereikt worden met de samenwerkingsverbanden waarin wij opereren. Zo werken wij op vele gebieden samen in zowel het zuiden met Limburg Noord als in het noorden met de Groene Metropoolregio op gebied van Mobiliteit (voorheen Knooppunt Arnhem Nijmegen) en de MGR, Modulaire Gemeenschappelijke Regeling op het gebied van Sociaal Domein (Rijk van Nijmegen).
Het is wel een feit dat de samenwerkingsverbanden zowel in het zuiden als noorden extra beslag leggen op de organisatie van de gemeente Mook en Middelaar. Het geeft ook veel bestuurlijke drukte, maar dat is de prijs die wij er voor over moeten hebben als zelfstandige Limburgse gemeente. Wij zullen alert blijven dat wij het beleid houden dat past bij onze gemeente met korte lijnen en waar het bestuur dicht bij onze inwoners staat.
Groenlinks:
- Wat is de toekomst visie met betrekking tot het behouden en/of verbeteren van de bestaande voorzieningen, zoals de Koppel, school en verenigingen?
GroenLinks wil dat het in alle dorpen goed leven is. Daarbij hebben we de verenigingen, de scholen en dorpshuizen heel hard nodig. Wat ons betreft blijven we die dan ook zoveel mogelijk ondersteunen. En we vinden dat nieuwe initiatieven ook ondersteuning verdienen. Voor jongeren in de gemeente is er niet altijd veel te beleven. Het jongerenwerk zet zich daarvoor in maar mist een eigen ruimte waar activiteiten georganiseerd kunnen worden. Wat betreft GroenLinks komt er snel zo’n ruimte.
- Bewoners voelen zich beperkt in particulieren initiatieven m.b.t. bouwen op eigen grond, splitsen van woningen etc. Het verkrijgen van vergunningen is moeilijk, er is veel communicatieve rompslomp. Wat is jullie visie hierop?
Er is veel behoefte aan betaalbare en levensloopbestendige woningen. En we hebben in onze gemeente veel grote woningen met vaak grote tuinen. Daar moeten we creatief gebruik van maken. Wat betreft GroenLinks moet de vergunning voor het splitsen van woningen gratis worden en moet het eenvoudig worden om (tijdelijke) mantelzorgwoningen in een tuin te plaatsen. De gemeente moet ook één loket krijgen waar je met al je vragen over wonen en bouwen terecht kunt.
Hoe staan jullie tegenover alternatieve initiatieven van bijvoorbeeld project ontwikkelaars en/ of gebruik en voorkoming van leegstand?
Projectontwikkelaars mogen hun plannen indienen bij de gemeente. Wij vinden het belangrijk dat de inwoners van een dorp of een wijk vanaf het begin betrokken worden bij grotere bouwplannen. Zodat er echt rekening gehouden wordt met de behoefte en wensen van het dorp.
4. Hebben jullie ideeën hoe je met maatregelen woning capaciteit voor inwoners kunt bevorderen? (Bewoningsplicht, betaalbare woningen)
Wat betreft GroenLinks bouwen we vooral starterswoningen, sociale huurwoningen en andere betaalbare huizen. Want grote dure woningen hebben we genoeg. GroenLinks wil ook een zelfbewoningsplicht in onze gemeente. En er moeten mogelijkheden komen om op kleinschalige wijze tijdelijk Tiny Houses te plaatsen.
Energie
5. In 2030 wil de gemeente energie neutraal zijn, wat is jullie visie hierop en wat is er nodig om dit te behalen?
De klimaatcrisis raakt ons allemaal al, door steeds meer extreem weer. De aarde is nu pas 1,2 graden opgewarmd. Afspraak is om de opwarming onder de 2 graden te houden. Wij moeten als gemeente met gemiddeld rijke inwoners het voortouw nemen. In de Visie Transitie Warmte staat dat we het beste nu kunnen inzetten op isoleren, daarna komt de duurzame energie-opwek. Als gemeente doen we heel veel, maar het kan altijd beter en sneller. De nieuwe minister van Klimaat gaat ons helpen om dat te verwezenlijken. Het gaat van ons allemaal vragen om hard hieraan mee te werken. Er mag daarbij geen energie-armoede optreden.
Economie
6. Het economisch model van onze gemeente ligt grotendeels in recreatie, door komende vergrijzing zal hier een kanteling in komen, hoe gaat de gemeente hier mee om?
GroenLinks vindt het belangrijk dat onze gemeente voor toeristen aantrekkelijk blijft, maar dat we er ook voor zorgen dat het geen overlast veroorzaakt voor inwoners en voor de natuur. Daarom moet er vaart gemaakt worden met de plannen voor Plasmolen en moet dit in goed overleg met de inwoners worden gedaan. Er moet gekeken worden welke type recreant bij onze gemeente past en daar moeten we ons op gaan richten. Ook willen we kijken hoe we de recreatiedruk op onze natuur kunnen verminderen.
7. Als gevolg van de financiële situatie in de gemeente in 2021 en de op te stellen begroting voor 2022 is het Zero Based Budgetting (ZBB) ingevoerd. Later bleek er toch financiële meevallers te zijn door extra uitkeringen vanuit het Rijk. Het jaar 2022 heeft nu een positief resultaat van € 150d. Aan welke 3 prioriteiten, waarvan er minimaal 1 in Plasmolen of Middelaar, zou uw fractie dit positieve resultaat willen besteden?
In onze gemeente is geen openbare bibliotheek meer. Terwijl Nederlanders, kinderen en volwassenen, steeds minder taalvaardig zijn. Daarom zouden wij 150.000 ook inzetten om de bibliotheek op school uit te breiden, ook in Middelaar. En we willen dat er weer vaart gemaakt wordt met Proef Plasmolen. Tot slot zouden we een subsidiepot in willen stellen voor waar inwoners met innovatieve groene, sociale en culturele plannen komen.
Infrastructuur en veiligheid
8. Wat is de visie op het onderhoud van de infrastructuur om de veiligheid van voetgangers en fietsen te verbeteren?
Wat betreft GroenLinks worden de wegen in alle kernen 30 km-wegen en op wegen tussen kernen wordt 50 km de maximum snelheid. Daarvoor moeten wel aanpassingen gedaan worden aan de wegen zodat automobilisten gedwongen worden hun snelheid te minderen. In Middelaar zijn een aantal punten waar de verkeerssituatie regelmatig onveilig is. Daar moet serieus naar worden gekeken, wat ons betreft door een plan op te stellen waarmee de verkeersonveiligheid wordt aangepast.
9. De inwoners ervaren parkeer overlast, met name in de zomermaanden door toerisme. Hoe vinden jullie dat dit opgelost moet worden?.
GroenLinks vindt dat er in de zomermaanden veel beter moet worden gehandhaafd op parkeeroverlast. Ook zouden
Natuur en milieu
10. Er is overlast van onder andere de bever en de marter, dit zijn beschermde dieren. Maar hoe beschermen jullie onze woningen, (huis)dieren en bomen?
In het verleden zijn veel diersoorten in ons land uitgeroeid. Nu komen ze terug: vanzelf of uitgezet. Dat willen we graag, dat hoort bij een rijke natuur, daarom hebben we dat vastgelegd in wetten. Maar we moeten opnieuw leren leven met deze wilde soorten. Daar wordt hard aan gewerkt en er is al veel professionele kennis. Wie overlast heeft van bijvoorbeeld bevers kan hulp vinden of krijgen hoe daarmee om te gaan. De populaties van wilde dieren kunnen te groot worden, bij voorbeeld vanwege gebrek aan natuurlijke vijanden. In dat geval is wildbeheer door professionals wat ons betreft een terecht middel.
11. De huidige recreant komt hier vanwege de mooie omgeving en natuur, hoe zorgen jullie dat deze zo mooi blijft?
Wat ons betreft mag de groei van de recreatie de natuur niet onder druk zetten. Dus er kan geen sprake zijn van onbeperkte groei. Laten we het gesprek openen over hoe ver de groei mag gaan. We zijn kritisch op het beheer dat Leisure Lands voert, wat ons betreft krijgt hun gebied (mede) de bestemming natuur. Ook zijn we dan voor een herkenbare corridor van echte natuur vanaf de stuwwal/plasmolen tot aan de Maas, dus van natuurlijk beheerd groen. Buiten deze corridor graag zo weinig mogelijk verstening. Parkeerplaatsen bijvoorbeeld voorzien van laanbomen.
12. Inwoners staan open voor verminderen van afval, hoe gaan we dit stimuleren en hoe gaat dit in de praktijk werken?
De gemeenteraad heeft met brede steun aangenomen dat we zo snel mogelijk naar een hoeveelheid restafval van 30 kilo per jaar per inwoner willen, dat is nu meer dan 100 kilo. Restafval is afval dat niet kan worden gerecycled en dus de maatschappij en het milieu zwaar belast. Veel gemeenten zijn ons al op die weg ons voorgegaan. Voor bewoners is het slikken als de manier waaraan ze gewend zijn en die hun weinig moeite kost, wordt veranderd in een manier die hen meer moeite kost. Wie vanwege lichamelijke beperkingen problemen heeft met de nieuwe manier van afvalverwerking zal hulp worden geboden.
Communicatie
13. De inwoners ervaren afstand, weinig vertrouwen in de gemeente. Hoe gaan jullie dit herstellen?
De raadsleden van GroenLinks hopen dat zij altijd benaderd worden als er problemen of zorgen zijn. Ze denken heel graag met de inwoners mee.
Tot slot zal de gemeente helder moeten communiceren wat de inwoners van hen kunnen verwachten en wat niet, en zullen zij gemaakte afspraken na moeten komen.
14. Burgerparticipatie en communicatie, hoe gaan jullie dit nou écht regelen?
Wat ons betreft door hier allereerst extra geld voor uit te trekken zodat deskundigen hier serieus werk van kunnen maken binnen de gemeente. En wij willen een proef met progressieve democratie: een burgerberaad waarbij een groep inwoners vanaf het begin meedenkt over een vraagstuk en raad en college hun conclusie zwaar laat wegen bij het uiteindelijke besluit.
Bestuur
15. Zelfstandig blijven of samen gaan met andere gemeentes, hoe staat u als partij hier tegenover?
Onderzoek naar de effectiviteit van gemeenten laat niet eenduidig zien dat kleine gemeenten slechter functioneren dan grote. Financiële prikkels van de overheid om gemeenten te doen fuseren vertekenen ook nog eens het beeld. Dat wil niet zeggen dat het ons als zeer kleine gemeente makkelijk afgaat, zeker niet. De gemeente doet wat het kan, zeker gezien de kwalificatie “kale kip” die ze kreeg van een extern onderzoeksbureau. Maar één zieke ambtenaar kan al betekenen dat een burger niet tijdig antwoord krijgt. Op dit moment is een gesprek over fusie zeker niet opportuun. Een fusie is complex omdat we op een drieprovinciënpunt liggen, met economische en culturele oriëntatie op Nijmegen en bestuurlijke op Maastricht.
PVDA:
- Wat is de toekomst visie met betrekking tot het behouden en/of verbeteren van de bestaande voorzieningen, zoals de Koppel, school en verenigingen?
De intentie is om deze voorzieningen in stand te houden … Maar de eigen inwoners hebben een duidelijke opdracht en rol in deze. Het zal wel duidelijk moeten zijn dat de inwoners betrokken moeten zijn bij het dorp en daarvan uiting geven door deelname aan activiteiten en verenigingsleven. En ook om op die wijze duidelijk te kunnen aangeven waarom deze voorzieningen belangrijk zijn voor het dorp. Voorzieningen behouden is dus uitgangspunt. Dat kan de gemeente niet (alleen). Het zijn de burgers die hiervoor moeten zorgen. Zij houden voorzieningen dus in stand door er gebruik van te maken. Kijk naar de Koppel: vier hier uw bruiloft, carnaval, koffietafel. Maak gebruik van de buurtbus. De gemeente faciliteert wel, maar de bewoners van Middelaar moeten zelf zorgen voor levensvatbaarheid.
- Bewoners voelen zich beperkt in particulieren initiatieven m.b.t. bouwen op eigen grond, splitsen van woningen etc. Het verkrijgen van vergunningen is moeilijk, er is veel communicatieve rompslomp. Wat is jullie visie hierop?
De gemeente moet meer oplossingsgericht meedenken en meewerken bv ook met invullen van formulieren en aanvragen. De gemeente is er voor de inwoner en niet andersom. In de vraag ligt besloten dat de gemeente voor versnelling kan zorgen. Is concreet bekend waar de stagnatie zit? In de ambtenaar, in wet- en regelgeving, in beroepsprocedures, in het ontdekken van een ‘vleermuis’? Ook als de gemeente meedenkt kan niet altijd wat men wil. Advies aan de inwoners: voordat je zelf al je plannen helemaal vormgeeft oriënterend praten met een ambtenaar over wat er op hoofdlijnen mogelijk is. Dat haalt vooraf de kou uit de lucht. Laten de bestemmingsplannen bouw wel toe. Hoe zit het met het bouwbesluit bij woningsplitsing. Veelal zijn het regels die in de weg staan. Of inspraakprocedures, of bezwaren van de omgeving. Als je iets wil kan het niet snel genoeg gaan, als je bijvoorbeeld als buurt iets niet wil kan de vertraging niet lang genoeg duren.
- Hoe staan jullie tegenover alternatieve initiatieven van bijvoorbeeld project ontwikkelaars en/ of gebruik en voorkoming van leegstand?
Projectontwikkelaars met een passend voorstel voor wonen zijn altijd welkom op hun plannen te presenteren. Liefst hebben we plannen vanuit de inwoners zelf. Zij weten vaak het beste wat nodig is voor het dorp en de inwoners. Als er een alternatief plan komt van een projectontwikkelaar moeten we dat welwillend benaderen. Immers, de gemeente bouwt niet. Dat zullen ontwikkelaars, aannemers en particulieren moeten doen. Projectontwikkelaars bouwen als ze er ‘brood’ in zien. Op zich niets mis mee, maar wij, de gemeente en bewoners stellen de randvoorwaarden. Indien we bij die voorwaarden de lat te hoog leggen heb je kans dat het project strandt.
Leegstand en verkrotting van particuliere woningen is niet eenvoudig van gemeentewege te bestrijden. Je begeeft je dan al snel op privaat terrein. Als door leegstand de veiligheid of volksgezondheid in het geding is kunnen er maatregelen getroffen worden door de gemeente. Hoe groot is dat probleem in Plasmolen en Middelaar? Er zijn voorbeelden aan de Rijksweg van horecagelegenheden. Er blijkt nu geen koper voor te zijn. Wel kan de gemeente desgewenst meewerken aan het geschikt maken voor bewoning. Hierop aanhakend; we zijn er sterk voor dat bij koop van woningen dit voor eigen bewoning is.
2.Hebben jullie ideeën hoe je met maatregelen woning capaciteit voor inwoners kunt bevorderen? (Bewoningsplicht, betaalbare woningen)
Splitsen van woningen en mogelijk kleinere huizen. Destion wil vooral bouwen voor starters en levensloopbestendige woningen. Daarbij moet dan de doorstroming op gang komen. Inderdaad, woningplicht. Bouwen van kleinere woningen. Per persoon beschikken we over heel veel m2 woning. Bij grotere projecten een verplicht % sociale woningbouw. We moeten bereid zijn om hier ruimte aan te geven en niet alleen maar bezig zijn onze eigen woonbubbel, die vaak riant is, te beschermen.
Energie
- In 2030 wil de gemeente energie neutraal zijn, wat is jullie visie hierop en wat is er nodig om dit te behalen?
De gemeente zal zelf ook het voorbeeld moeten geven. Gemeentelijk vastgoed waar mogelijk dus zsm voorzien van zonnepanelen en goede isolatie. Ten aanzien van energiebesparing en het bewustmaken daarvan speelt de gemeente ook een belangrijk rol wat ons betreft. Goede duidelijke voorlichting en nogmaals de voorbeeldfunctie van de gemeente zelf zijn erg belangrijk. Maar met alleen het voorbeeld door de gemeente komen we er niet. Zonnepanelen dienen geleidelijk uitgebreid te worden. Het net moet het ook aankunnen. Er is te weinig oog voor de energiebesparing. Waar wij ons zorgen over maken is het ongebreideld toenemen van het gebruik. We hebben toch zonnepanelen, dus het terras kan wel verwarmd. Evenals het zwembad. Schaatsen bij plus 10 in de buitenlucht, enz. gedrag is een geweldig belangrijke factor. Het aansluiten bij het project Wellsmeer is een goede zaak. Geef onze inwoners daar ook voordeel van door eigenaarschap via bijvoorbeeld een coöperatie, ook voor de kleine beurs. Nogmaals niet alles zetten op technische maatregelen maar ook op gedrag. We moeten ook energiearmoede voorkomen. Investeren in maatregelen is niet alleen een verdienmodel voor de vermogenden. Je doet het ook om onze wereld beter maken. Energiecafé en Duurzaam Mook en Middelaar
Economie
6 Het economisch model van onze gemeente ligt grotendeels in recreatie, door komende vergrijzing zal hier een kanteling in komen, hoe gaat de gemeente hier mee om?
Is dat wel zo ? Gaat vergrijzing voor een kanteling zorgen op gebied van recreatie. Kunt u die vraag uitleggen? Juist de ouderen zorgen ervoor dat het vakantieseizoen opgerekt wordt naar voorjaar en herfst. De ondernemers moeten zich juist richten op de veranderende markt. Het is bekend dat een grote categorie ouderen, gepensioneerden financieel wat te makken hebben. Vakantie dicht bij huis heeft de toekomst. Onze omgeving is er aantrekkelijk genoeg voor. Meer ouderen blijven fit, ook onze eigen inwoners maken veel gebruik van de recreatie mogelijkheden op of aan het water, wandelen op de dijk, uiterwaarden Gebrande Kamp en de bossen van Sint Jansberg, Mookerhei . Daarbij zijn we ook de achtertuin van groot Nijmegen. Mensen uit de stad komen hier voor een wandeling en een hapje en drankje aan de Plasmolen. Proef Plasmolen moet koppeling worden tussen inwoners en ondernemers.
1.Als gevolg van de financiële situatie in de gemeente in 2021 en de op te stellen begroting voor 2022 is het Zero Based Budgetting (ZBB) ingevoerd. Later bleek er toch financiële meevallers te zijn door extra uitkeringen vanuit het Rijk. Het jaar 2022 heeft nu een positief resultaat van € 150d. Aan welke 3 prioriteiten, waarvan er minimaal 1 in Plasmolen of Middelaar, zou uw fractie dit positieve resultaat willen besteden?
Op de Witteweg in Plasmolen richting Middelaar zou de fietser en wandelaar meer ruimte moeten krijgen en dat dus faciliteren. De auto te gast in een soort van fietsstraat. De bibliotheek is wegbezuinigd dus we zouden zijn voor basisscholen een ruimere bijdrage voor aanschaf en op peil houden van het leesboeken en prentenboeken bestand. Zodat jeugd gestimuleerd wordt te gaan lezen. Wellicht voor het in de vaart houden van de pont of voor het in het zomerseizoen vaker laten varen het voetveer Middelaar - Sint Agatha. We hebben een klein positief resultaat. Laten we ons niet rijk rekenen. Hoe dan ook zullen we mensen die niets te makken hebben moeten blijven steunen. Geld geven we niet hapsnap uit. Dat gebeurt op basis van de verschillende programma’s. Verder inderdaad bebouwde kom allemaal 30 km zone. Er zijn kleine projecten vanuit DOP Middelaar Plasmolen die misschien nog uitgevoerd kunnen worden.
Infrastructuur en veiligheid
8. Wat is de visie op het onderhoud van de infrastructuur om de veiligheid van voetgangers en fietsen te verbeteren?
Onderhoud van wegen en fiets- en wandelpaden moet op peil blijven. Ik zou voor zowel Witteweg, Pastoorsdijk en weg naar de pont Middelaar Cuijk willen pleiten voor fietssuggestie stroken. Van een groot deel van de wegen verblijfsgebied maken. Optisch is veel te bereiken met beplanting, belijning, enz..
9. De inwoners ervaren parkeer overlast, met name in de zomermaanden door toerisme. Hoe vinden jullie dat dit opgelost moet worden?.
Mensen die gebruik maken van de faciliteiten van Leisureland zouden ook daar moeten parkeren en niet op het horecaplein in Plasmolen. In Proef Plasmolen wordt daar over gesproken. Verder zouden er langs de Broekweg langs de camping nog parkeerstroken kunnen worden aangelegd. Zeker, parkeeroverlast is hinderlijk. Laat ook de bewoners oplossingen ontwikkelen. Dan worden die oplossingen ook gedragen. Meer dan dat de gemeente de oplossingen aandraagt. Enigerlei vorm van betaald (lang)parkeren is prima. Maar hoe? Schrijf prijsvraag uit. Eigen inwoners uit Plasmolen en Middelaar ontheffing. Blauwe schijf? Toezicht door boa, betaalt uit parkeergelden?
Natuur en milieu
10. Er is overlast van onder andere de bever en de marter, dit zijn beschermde dieren. Maar hoe beschermen jullie onze woningen, (huis)dieren en bomen?
Bever en marter zijn en prachtige dieren maar die inderdaad ook overlast en schade bezorgen. Wegvangen of verjagen heeft maar ten dele zin. Waar een marter verdreven wordt komt een andere gewoon plaats innemen. Bomen zouden met pasta bestreken moeten worden of door er gaas omheen te zetten. Als je last hebt van een marter is dat heel vervelend maar ook voor een deel eigen verantwoordelijkheid. Ik hoor van veel mensen dat ze gaas onder de auto leggen op de oprit of een pieptoon of spray de marters proberen te verdrijven. We zijn wat doorgeschoten in het herintroduceren van dieren die hier verdwenen waren. Natuurlijk zijn er allerlei technische oplossingen te bedenken, maar of die zo ‘natuurlijk’ zijn? De oplossing heb ik niet, maar deze dieren hier ongebreidelde toegang geven en hun leefgebied aantrekkelijk maken/houden is mooi, maar niet realistisch. Straks is het een kale boel ronde de plas. Weinig aantrekkelijk.
11. De huidige recreant komt hier vanwege de mooie omgeving en natuur, hoe zorgen jullie dat deze zo mooi blijft?
Natuurmonumenten heeft daarin een belangrijke rol. De gemeente heeft meer een verantwoording en taak als het gaat om uiterwaarden bv. het Maasheggen project wat samen met Gennep en Bergen wordt aangepakt. Ook het LOB van Gennep biedt zogenaamde meekoppel kansen waarbij de omgeving kan worden verfraaid. Een andere manier om het mooi te houden is geen ‘prettoerisme’ met Eftelingachtige toestanden. Je richten op een bepaald publiek. Zorgen voor aantrekkelijke entrees bij de dorpen. Groen en bloemrijk. De bomenverordening goed uitvoeren. Zorgvuldig kijken waar gebouwd kan worden, maar ook waar zeker niet.
12. Inwoners staan open voor verminderen van afval, hoe gaan we dit stimuleren en hoe gaat dit in de praktijk werken?
Ik ben zelf vorig jaar weer begonnen om een compostvat in gebruik te nemen. Ik merk dat je daarmee veel groenafval kunt omzetten in goede compost voor je eigen tuin of die van buren of kennissen als jezelf geen tuin hebt. Het probleem meer zit vooral ook in het restafval. Belangrijke oorzaak is ook weer gedrag. Kopen, kopen, kopen, hebben, hebben, hebben. Kapot? Weg ermee. Verminderen van afval is belangrijker nog dan scheiden hiervan. Schaf zaken als ladders, maaiers, aanhangers aan samen met de buurt.
Communicatie
13. De inwoners ervaren afstand, weinig vertrouwen in de gemeente. Hoe gaan jullie dit herstellen?
Communicatie is essentieel op dit gebied. Bij een goede communicatie checkt de verzender van berichten altijd of zijn boodschap goed is ontvangen. En dat is niet door te zeggen we hebben het de inwoners laten weten maar inderdaad ook checken, navragen of de boodschap goed en duidelijk is overgekomen. Daarbij is weer noodzakelijk dat de gemeente zich bewust is van zijn rol … de inwoners zijn er niet voor de gemeente maar de gemeente ten dienste van de inwoners. Het valt op dat de communicatie onvoldoende is, maar vooral de timing. Begin vroeg. Niet als alles al in beton gegoten is. Het risico van vroeg beginnen is ook wel dat de betrokkenheid nog beperkt is. Natuurlijk moet de gemeente goed communiceren, maar de inwoners hebben ook de plicht om zich niet te gedragen als een passieve informatie-ontvanger. Inderdaad, de gemeente ten dienste van de inwoner. Maar wie is de gemeente. Juist wij allemaal. Betrokkenheid begint pas echt te komen als men denkt dat bepaalde (persoonlijke) belangen geschaad worden. Het is moeilijk voor de gemeente de assertieve, vaak ik-gerichte burger bij te houden.
14. Burgerparticipatie en communicatie, hoe gaan jullie dit nou écht regelen?
Participatie en communicatie hebben met elkaar te maken maar zijn niet het zelfde. Voor een goede participatie het actief deelnemen van de inwoners aan idee, visie en planontwikkeling is een goede communicatie nodig. Bouw geen teleurstelling in. Geef als gemeente duidelijk de kaders aan, de speelruimte waarbinnen burgers mee kunnen denken in de planvorming.
Bestuur
15. Zelfstandig blijven of samen gaan met andere gemeentes, hoe staat u als partij hier tegenover?
Schaalvergroten door gemeentelijke fusies levert niet altijd het beoogde resultaat op qua bestuurskracht maar ook niet qua financien. Daar zijn talloze onderzoeken naar gedaan. Als Mook en Middelaar zelfstandig wil blijven zal het in ieder geval moeten hebben van de samenwerking met andere gemeenten. Misschien wel door de ambtelijke organisatie op termijn bij een andere gemeente onder te brengen. Samengaan moet van onderop komen. Wel is het zo dat er meer deskundigheid en specialisaties bij de gemeente zelf zijn en minder ingekocht hoeft te worden. Het praten over fusie/herindeling is zeker geen taboe. Maar dan moeten er realistische, haalbare keuzes voorliggen. Dat is nu niet het geval. Ook moet herindeling vanuit de gemeente zelf komen. Zelfstandig blijven kan ook prima. Maar dan moet we accepteren dat dit ook zijn prijs heeft. Over een aantal zaken die we met anderen regelen krijgen we steeds minder te zeggen, specifieke deskundigheid moet ingehuurd worden, moeilijk om ambtenaren vast te houden die zich willen specialiseren of carrière maken, het geld moet ergens vandaan komen, dus wellicht hogere Ozb accepteren. Kleinschaligheid heeft ook zo z’n prijs. Maar voor ons is in de toekomst het H-woord geen taboe.
VVD:
1 Wat is de toekomstvisie bestaande voorzieningen: koppel, school, verenigingen?
- De koppel steunen in / bij initiatieven en regelmatig in gesprek gaan met Karin en andere betrokkenen om op de hoogte te blijven van wat er speelt. De koppel heeft een centrale plaats in Middelaar bij dorpse evenementen en is een ontmoetingsplaats voor jong en oud. Dit moet zo blijven en waar mogelijk uitgebreid worden. Karin heeft hier ideeën over en hier moeten wij haar (en anderen) waar dat gewenst is steunen.
- De school heeft een goede reputatie opgebouwd (binnen en buiten Middelaar). Als zij, om zich te blijven onderscheiden en leerlingen aan willen blijven trekken, hulp nodig hebben om bijvoorbeeld het sterrenschool concept te verwezenlijken staan wij de school hier in bij. Wij zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de school open kan blijven. Ter info, de Liz klas gaat na dit schooljaar weg bij de school.
- Verenigingen zijn belangrijk voor de samenleving. Deze moeten voor jong en oud behouden blijven. De verschillende vrijwilligers binnen de verenigingen hebben ideeën om de verenigingen levensvatbaar te houden. Wij staan open voor deze ideeën en willen mee denken om deze te kunnen verwezenlijken. Dit ook met het oog op ‘de gezonde generatie’.
2 Wat is de visie op initiatieven m.b.t. bouwen?
Extra woningen zijn ook in Middelaar en Plasmolen nodig. We willen echter niet dat deze dorpen vol gebouwd worden. Het moet duidelijk zijn wat wel en wat niet mag. Hierbij moeten we het onze inwoners niet onnodig moeilijk maken om vergunningen te verkrijgen. Dus, we staan open voor initiatieven en kijken per initiatief wat mogelijk is, niet naar wat niet mogelijk is.
3 Alternatieven van projectontwikkelaars m.b.t. leegstand?
Initiatieven van projectontwikkelaars willen we per geval bekijken. We staan open voor de alternatieven, maar moeten er voor waken dat projectontwikkelaars niet ‘zomaar’ gaan bouwen / ontwikkelen. We willen steeds kijken waar behoefte aan is, zeker ook voor onze eigen inwoners.
4 Met maatregelen woningcapaciteit voor inwoners bevorderen.
Wij vinden dat een gemeente (overheid) zo min mogelijk maatregelen moet nemen om de woningcapaciteit actief te bevorderen. Wel werken we mee aan initiatieven om de woningcapaciteit te bevorderen. Dit steeds in overleg met directe betrokkenen / omwonenden.
5 Energieneutraal in 2030
In 2030 energieneutraal zijn is niet ons doel. Inwoners informeren over mogelijkheden om hun huis energieneutraal te maken vinden wij wel een goed idee. Maar niet alles moet wijken om in 2030 als gemeente volledig energieneutraal te zijn. De gemeente moet zelf eerst ‘het goede voorbeeld geven’.
6 Economisch model in recreatie, door vergrijzing kantening. Hoe gaat de gemeente hier mee om?
Vergrijzing is niet iets dat als negatief voor recreatie gezien moet worden, dit kan ook kansen bieden. Wij zijn van mening dat de gemeente hier niet op in hoeft te grijpen.
7 Welke 3 prioriteiten willen wij uitvoeren vanuit het positieve resultaat in 2021, in Middelaar en Plasmolen?
Geld over is er niet. Voor verschillende dingen is niet of onvoldoende gereserveerd. We moeten er eerst voor zorgen dat de financiële huishouding op orde is voordat er ‘extra’ uitgaven gedaan kunnen worden. Dit neemt niet weg dat we voor Middelaar en Plasmolen bepaalde prioriteiten hebben gesteld. Zo moet in Middelaar de verkeersveiligheid aangepakt worden. In Plasmolen willen we mee werken aan de bevordering van het toerisme door, bijvoorbeeld, de entree van Plasmolen aan te pakken.
8 Visie onderhoud infrastructuur om veiligheid van voetgangers en fietsers te verbeteren?
Onderhoud moet uitgevoerd worden volgens een onderhoudsplan / onderhoudsschema. Dit om achterstallig onderhoud en hiermee extra kosten tot het minimum te beperken.
9 Parkeeroverlast toerisme in de zomermaanden, hoe wordt dit opgelost?
We willen achterhalen op welke plaatsen er sprake is van verkeersoverlast. Wanneer dit in kaart is gebracht moeten we, samen met de omwonenden, kijken of er een oplossing gevonden kan worden.
10 Er is overlast van de bever en marter. Hoe beschermen jullie onze woningen, (huis)dieren en bomen?
Op dit moment kunnen we niet meer doen dan voorlichting geven over hoe je jezelf en je bezittingen kan beschermen tegen deze beschermde dieren. Het is wel belangrijk dat ‘overlast’ gemeld wordt zodat de gemeente de situatie in kaart kan brengen en houden. Voor het beschermen van de, gemeentelijke, bomen kunnen we kijken hoe andere gemeenten hier mee om gaan. (Hier is volgens mij nog geen beleid voor?)
11 Hoe zorgen jullie er voor dat de omgeving en natuur zo mooi blijft?
Door samen te werken met de VVV om op de hoogte te zijn van wat er speelt. Als bijsturing nodig is om de omgeving en natuur mooi te houden gaan we in gesprek. Op dit moment zien wij geen reden om actief in te grijpen.
Natuurlijk steunen wij initiatieven als de opschoonmiddagen van school en het initiatief ‘Middelaar zwerfvuil vrij’. DAR Wijkhelden
12 Hoe gaan we verminderen van afval stimuleren?
Nu gaan we niks aanpassen. Onze inwoners zijn zich ervan bewust dat afval gescheiden moet worden. Er wordt gebruik gemaakt van luiercontainers, het papier wordt opgehaald, etc.
13 Inwoners ervaren afstand, weinig vertrouwen in de gemeente. Hoe gaan jullie dit herstellen?
Door zichtbaar te zijn willen we de afstand en het vertrouwen herstellen. Ik hoor bijvoorbeeld op het schoolplein en bij Astrantia al regelmatig dingen die spelen in het dorp. Hopelijk spreken mensen mij steeds meer aan. Transparantie is daarnaast erg belangrijk om ook het vertrouwen te herstellen. Veel mensen hebben goede ideeën. Deze ideeën en plannen nemen wij serieus, maar we kunnen niet alle ideeën realiseren. Het is vanzelfsprekend dat we moeten communiceren over de geopperde ideeën, over wat mogelijk is, wat niet en waarom bepaalde dingen soms meer tijd kosten dan voorheen was voorspeld.
14 Burgerparticipatie en communicatie, hoe gaan jullie dit nou écht regelen?
Communicatie moet transparant en open. Burgerparticipatie kent verschillende vormen. Afhankelijk van het onderwerp moet een vorm gekozen worden en hier moeten we transparant in zijn. Soms zullen we er voor kiezen om enkel te informeren, maar bij onderwerpen die de inwoners direct raken zullen we moeten samenwerken. Hierbij is het belangrijk om de wederzijdse verwachtingen en de doelen vooraf duidelijk te bespreken. En vast en zeker zal er wel eens iets mis gaan in de communicatie of bij de participatie. We verwachten dan dat de inwoners ons hier op aanspreken zodat we hier actie op kunnen nemen om onduidelijkheden te herstellen.
15 Zelfstandig blijven of samen gaan?
Zelfstandig blijven is het doel.