De verkeerssituatie in Molenhoek en Mook is al decennia onderwerp van discussie in onze gemeente. Over de jaren zijn er al enorm veel onderzoeken gedaan, naar hoe het verkeer vanuit Groesbeek naar de A73 en vice versa het beste geleid kan worden. Verschillende opties zijn de revue gepasseerd, maar geen van deze varianten zijn haalbaar gebleken. Dit door een gebrek aan steun van de diverse gemeenteraden en inwoners, door een gebrek aan financiën en tenslotte maar zeker niet het minst belangrijk vanwege de mooie natuur die we hier hebben.
Afgelopen weken lag het dossier weer op tafel van de raad. Voor het eerst kwam er een ander advies vanuit het college: “Er is regionaal geen draagvlak en financiële steun voor structurele maatregelen, dus laten we nu ook maar stoppen met die zoektocht.”
Een pijnlijke stap, maar wellicht wel de enige optie als we naar de geschiedenis van het dossier kijken. Misschien is het tijd om te accepteren dat elke stad, elk dorp en elke kern een doorgaande weg heeft. En in ons geval heeft elke kern zijn fair-share. Mook heeft op de Groesbeekseweg misschien minder autoverkeer vanuit Groesbeek, maar daarvoor wel ál het vrachtverkeer. Molenhoek heeft op de Heumensebaan en Ringbaan het merendeel van het autoverkeer uit Groesbeek, maar daarbij moet opgemerkt worden dat van al het verkeer dat over de Heumensebaan en Ringbaan rijdt, het merendeel uit het eigen dorp komt.
Volgens fractievoorzitter Cornelieke van den Bergh is de VVD koersvast in dit moeilijke dossier: “De zorgen van bewoners begrijpen wij, daarom zijn de standpunten van onze partij zoals we die in het verkiezingsprogramma 2022 hebben opgenomen altijd helder geweest. De 5a variant van een nieuwe weg door de spoorzone is ongewenst omdat daarmee onder andere kwetsbare natuur wordt geraakt. We moeten eerder kijken naar hoe we de bestaande wegen, dus De Groesbeekseweg, Ringbaan en Heumensebaan kunnen aanpassen naar gebieden waar de auto te gast is, zoals bij de Broekkant in Malden.”
Het voorstel van het college voorzag dat het dossier wordt afgesloten. “In samenwerking met onze coalitiegenoten DGP en PvdA hebben we het besluit enigszins gewijzigd. De basislijn blijft bestaan: de gemeente zal op dit moment geen aanvullende structurele maatregelen meer nemen ter bestrijding van deze verkeersproblematiek. Wel gaan we kijken naar mogelijkheden om de Groesbeekseweg, Ringbaan en Heumensebaan vanuit oogpunt van leefbaarheid en verkeersveiligheid aan te passen. Ons voorbeeld van de Broekkant heb ik uiteraard opnieuw genoemd, evenals de inrichting van de Oude Kleefsebaan in Berg en Dal. Ook al kunnen we het probleem niet oplossen, we kunnen er misschien wel voor zorgen dat we met kleine aanpassingen de wegen een ander aanzicht kunnen geven waardoor er automatisch minder hard gereden wordt”, aldus Van den Bergh.