De 3e en laatste officiële infoavond (zie de agenda voor extra/inschrijven waar ook uw vragen beantwoord worden) werd gisteravond heel druk bezocht: er waren zelfs stoelen te weinig in de Wieken, waardoor belangstellenden moesten staan. Het laat zien dat het onderwerp, het wel / niet krijgen van glasvezel in de gehele gemeente erg leeft en er interesse voor is. Op 30 juni gaat blijken of Molenhoek en de rest van de gemeente interesse heeft om glasvezel aan te laten leggen of dat, zoals Paul van het organiserende bureau 'Limburg Glasvezel' het aangaf: dan gaat er een kruis overheen en gaat het niet door. Of er in de toekomst een andere partij alsnog komt aanleggen? Dat is onbekend, wij in ieder geval niet.. En op Ziggo / KPN hoeft u voorlopig ook niet te wachten: die hebben vooralsnog (zeker) geen interesse om (hier) glas te komen aanleggen: die vinden hun eigen (koper/coax) netwerk voor hier goed genoeg om (hier) geen investering van enkele miljoenen te doen. Die doen dat eerst in de grotere / dichter bevolkte gebieden van Nederland. Een zienswijze die ook aansluit bij de afsluiting van zijn presentatie: Waarom niet? Nu een beter netwerk tegen (veelal) minder kosten.
Hierna was er tijd voor vragen uit de zaal. Deze begonnen met een vraag over de betrouwbaarheid van de voor velen nieuwe providers: hoe is hun service en helpdesk, bijvoorbeeld in gebieden waar ze al actief zijn? Een goede, maar ook wat lastige vraag. Echter de providers bestaan al zo'n 8 tot zelfs 20 jaar en ze zijn gespecialiseerd in glas en daardoor hier nog niet bekend: er is immers nog geen glas. Nederland is reeds voor 50% verglaasd en daarop bieden (ook) deze providers hun diensten aan. Voel u echter vrij om contact op te nemen met inwoners uit bijvoorbeeld het Land van Cuijk: daar is momenteel de aanleg in volle gang.
Een volgende vraag: over "Hoe door de tuin?" ontbrak niet en Paul gaf daarop het (bekende van de eerdere infoavonden) antwoord dat de kabel met een raket op 60cm diepte vanaf de straat naar het huis geschoten wordt en dan hopelijk ervoor.. stopt. Grapje natuurlijk, maar het klopt wel: er wordt zo min mogelijk en altijd in overleg met u gegraven en die raket is een methode om de kabel tot bij de gevel van de woning te krijgen en dan komt er een volgende ploeg die deze binnen brengt en meestal in de meterkast afmonteert. Bij iedereen, of u dient de kabel te weigeren: u bent immers baas over uw eigen tuin/woning (of de verhuurder/VvE etc). Er wordt altijd vooraf geschouwd: dus met u bekeken hoe en wanneer aanleg mogelijk is. Bij woningen aan beide zijden van de straat wordt ook aan iedere zijde gegraven, de gemeente geeft daartoe vergunningen af: er wordt immers aan alle (landelijk/wettelijke) eisen voldaan en die mag niet meer of het zelf doen: 'staatssteun' in deze sinds de jaren 80 geprivatiseerde sector mag immers niet. Ook bij appartementen krijgt elk adres een eigen kabel (2 vezels) en dat gaat in samenspraak met de verhuurder / VvE en de bewoners. Ook als u ver van de openbare weg woont: E-Fiber die de kabels aanlegt gaat voor een 100% aanleg, ook in de buiten gebieden.
Een andere vraag ging over de actie tot 30 juni: die datum is vast, dan volgt er nog de wettelijke 14 dagen bedenktijd, zodat er op 15 juni bekend gemaakt kan worden of de 30% gehaald is of niet. Als het aan LimburgGlasvezel ligt trekken ze de aanleg vanuit Gennep (reeds groen licht) en het Land van Cuijk door naar onze gemeente en Bergen waar nu deze campagne gevoerd wordt. Wie na 30 juni een abonnement afsluit bij een van de providers telt niet mee voor die 30% en krijgt de activeringskosten van €450,00 erbij: dat is een hoge drempel, maar ook nodig om 2 monteurs voor u op pad te sturen om tegelijk in de wijkcentrale en bij u thuis de vezel te activeren en van signaal te voorzien en (afhankelijk van de provider) de installatie in huis te verzorgen / u te ontzorgen.
Een vraag over de abonnementstarieven van nu en of die gaan stijgen? Mogelijk, maar hier houden de providers elkaar in de gaten: nu staan ze hier vredig naast elkaar, maar... (weer grapje natuurlijk), maar ze kunnen tarieven niet zomaar aanpassen: u kunt dan immers de optie krijgen om van provider te wisselen en men zou zich uit de markt kunnen prijzen: nee, een prijswijziging kan, maar ze houden elkaar in de gaten. Wel is het wettelijk zo dat er een eerste periode is van een jaar, daarna is het per maand opzegbaar en kunt u van provider veranderen. Ieder heeft een overstapservice, ga (dus) niet zelf opzeggen, maar de nieuwe provider zal dat met u afstemmen. Dat geldt ook voor het (eerste) ingaan, dus bij overgaan van uw huidige provider naar glas. Mocht u bijvoorbeeld bij Ziggo uw (en let op bij Ziggo(!)) pakket wijzigen en zij "claimen" u voor een periode van 132 maanden, dan zal de glasprovider deze periode ook afwachten voordat zij u activeren: u heeft dan geen dubbel pakket(!).
Indien de 30% niet gehaald wordt dan worden de afgesloten abonnementen ongeldig (verscheurd): immers de provider kan dan niet leveren. Het afschrijven van het abonnementsgeld gaat pas in nadat de provider het signaal bij u heeft geactiveerd en u er gebruik van kan maken.
Mocht u verhuizen: verhuist u naar een gebied waar de provider niet levert dan zal het abonnement ook stoppen (ook binnen de eerste 12 maanden). In een gebied waar ze ook leveren gaat het abonnement mee, maar vaak in goed overleg: overstappen is dan wellicht mogelijk.
Wat met 5G? 5G is een mobiel netwerk (zie hier bij vraag 4) en voorlopig nog niet duidelijk wanneer het er gaat komen. Net als 4G is het ten eerste bedoeld voor mobiel gebruik en nu kijkt u (ook) geen TV via een dergelijk abonnement.. Nee, glasvezel is een alternatief, zeg maar opvolger voor het koper en coax netwerk. En de capaciteit ervan is nagenoeg onbegrensd: men kan er verschillende kleuren (frequenties) licht doorheen sturen, elk met een eigen datastroom en daarmee is 1 glasvezel vele keren te gebruiken. In laboratoria gaat men reeds tot enkele 10-tallen afzonderlijke lichtkanalen/kleuren waarmee tot Terabytes/seconde (Mega=10^6, Giga=10^9 en Tera=10^12); gehaald worden.. iets wat koper en coax nooit kunnen halen.
Waarom in huis geen glas en kan daar wel met een netwerkkabel (koper) gewerkt worden? Netwerkkabels (zie ook vraag 4) geven tot ca 80 meter het signaal prima door, dus is daar geen glas nodig.
(meer volgt)