Een tijd geleden hadden we een gesprek met Cynthia Hoitink, de nieuwe directrice van basisschool ‘De Grote Lier’ in Molenhoek. Er is geen betere plek om dit gesprek te voeren dan het LOP, een rustige plek en even weg van het alledaagse rumoer. Genietend van een kopje thee brandde zij los over haar huidige baan.
School en opleiding
Cynthia's verhaal begint in Wageningen in 1985, waar ze ter wereld kwam. Echter, de eerste achttien jaar van haar leven bracht ze door in het nabijgelegen Driel, samen met haar vader, moeder en broer.
Al op jonge leeftijd voelde Cynthia zich aangetrokken tot het onderwijs en de bijzondere band die je kunt opbouwen met kinderen. Na het voltooien van de basisschool zette ze haar ambitie voort en behaalde ze haar vwo-diploma aan het Olympuscollege in Arnhem. Maar haar leerreis stopte daar niet.
Met haar passie voor het onderwijs besloot ze de PABO te volgen aan de HAN in Arnhem. De mogelijkheid om de vaardigheden en kennis te ontwikkelen die nodig zijn om kinderen te begeleiden en te inspireren, sprak haar enorm aan.
Basisschool ‘De Arabesk’, Arnhem
Direct na haar opleiding kreeg ze de kans om als LIO-student (Leraar In Opleiding) aan de slag te gaan op basisschool ‘De Arabesk’ in Arnhem Zuid, in de nieuwbouwwijk Schuytgraaf.
In de afgelopen zeventien jaar heeft Cynthia een hele reis doorgemaakt binnen die school. Ze heeft alle groepen onder haar hoede gehad, van de jongste tot de oudste leerlingen. Haar toewijding en betrokkenheid hebben haar uiteindelijk geleid naar een rol waarin ze niet alleen lesgeeft, maar ook verantwoordelijkheden heeft op het gebied van management.
De Arabesk was voor Cynthia meer dan alleen een school. Het is een gemeenschap waar ze dagelijks de kans kreeg om jonge geesten te vormen en om een positieve invloed uit te oefenen op hun levens. Ze voelt zich bevoorrecht deel uitgemaakt te hebben van deze inspirerende omgeving, waar ze haar passie kon delen en een blijvende impact kon maken op de volgende generatie.
Basisschool 'De Arabesk' in Arnhem is altijd een moderne school geweest, waar het krijtbord plaats heeft gemaakt voor innovatieve technologieën. Cynthia kreeg de taak om haar collega's te enthousiasmeren, begeleiden en coachen bij het gebruik van het digibord. Later werd ze rekenspecialist, omdat ze samen met haar collega's het onderwijs wilde verbeteren. Stap voor stap groeide ze in haar rol en vond ze haar weg richting het management, waar ze uiteindelijk locatieleider werd, ook wel bekend als 'leerkracht met managementtaken'.
Gevraagd naar wat haar het meest aantrekt in het werken met kinderen, noemt Cynthia hun enthousiasme en oprechte eerlijkheid. Ze vindt het geweldig hoe kinderen alles puur en ongefilterd teruggeven en hoe ze haar perspectief blijven verruimen. Met hun ideeën en opvattingen zijn ze verfrissend; soms komen ze met oplossingen waar ze zelf niet aan had gedacht, of ze herinneren haar aan gemaakte afspraken.
Cynthia beseft maar al te goed dat haar rol als locatieleider haar iets meer op afstand van de leerlingen plaatste. Het brak haar hart toen ze halverwege het schooljaar haar eigen klas moest verlaten. Ze ging leiding geven aan een team van volwassenen, wat ze ook wel haar 'klas' noemt, en dat een enorme verrijking is gebleken. Als leider betrad ze ook zelf de klas, bijvoorbeeld bij activiteiten, of draaide ze even mee als begeleider of coach van een leerkracht. Uiteindelijk werkt iedereen samen voor het welzijn van de kinderen.
Binnen het schoolbestuur van De Arabesk kreeg Cynthia de kans om haar eigen visie in de praktijk te brengen. Vanaf de start van deze school in 2004 is op deze school ruimte voor alle culturen en religies, waardoor de verzuiling van de jaren vijftig echt tot het verleden behoort. Het team draagt haar eigen onderwijsvisie uit, een TOM-school (Teamonderwijs Op Maat). Omdat de school van oorsprong een katholieke identiteit heeft, wordt er tijd besteed aan het vieren van katholieke feestdagen. Daarnaast is het van groot belang om in de klas aandacht en ruimte te geven aan de feesten en tradities van andere religies en culturen. Zo wordt er bijvoorbeeld aandacht besteed aan het Suikerfeest, en kinderen met een islamitische achtergrond hebben de ruimte om vrij te vragen op deze dag.
Voor Cynthia is het vanzelfsprekend dat er binnen De Arabesk aandacht wordt besteed aan de diversiteit en verschillende achtergronden van de leerlingen. Ze is trots op de school waar ze werkte, omdat het niet alleen draait om het overbrengen van kennis, maar ook om het creëren van begrip, respect en een brede kijk op de wereld. Het is een plek waar kinderen kunnen groeien en bloeien in een omgeving die inclusief en inspirerend is.
Cynthia gelooft dat door het omarmen van diversiteit en het vieren van verschillende culturen en religies, de leerlingen kunnen leren van elkaars ervaringen en achtergronden. Dit draagt bij aan een verrijking van hun onderwijs en persoonlijke ontwikkeling. Ze voelde zich bevoorrecht deel uit te maken van een school die waarde hecht aan de uniciteit van ieder kind en hen de ruimte geeft hun eigen identiteit te ontdekken en te omarmen. En nu maakt ze de overstap naar Basisschool ‘De Grote Lier’ in Molenhoek.
(wordt vervolgd)