Meer duidelijkheid over reanimaties
Middelaar en Plasmolen zijn de afgelopen paar maanden opgeschrikt door vier gevallen van hartstilstand, waarbij moest worden gereanimeerd. Hierover zijn vragen gerezen bij de inwoners. Als bestuur van de Stichting Hulp bij Hartstilstand Middelaar en Plasmolen willen we graag duidelijkheid over de gang van zaken geven.
De meest gestelde vraag was waarom in enkele gevallen geen burgerhulpverleners werden opgeroepen door middel van een sms’je. Dat komt omdat de meldkamer van de ambulances de hulpdiensten inschakelt. Dat zijn zeker twee ambulances, de politie en eventueel de brandweer. De centralist in de meldkamer kan zien of deze hulpdiensten snel ter plekke kunnen zijn en kan eventueel besluiten of ook burgerhulpverleners via de database van HartslagNu.nl ingeschakeld worden.
Het is dus altijd de keuze van de betreffende centralist wie er opgeroepen wordt. Wel is het zo dat in de meeste gevallen de burgerhulpverleners die zijn aangemeld bij HartslagNu.nl bij reanimaties worden ingeschakeld.
Schok
Als een AED via elektroden (pads) is verbonden met het slachtoffer, maakt het apparaat een analyse van de hartactiviteit. Dat gebeurt na het commando: “Raak de patiënt niet aan.” Vervolgens meldt het apparaat “Schok aanbevolen” óf wordt het advies gegeven om door te gaan met reanimeren (compressies en beademen).
De AED dient alleen een schok toe als het hart ‘fladdert’ (fibrilleert). Door de schok kan het hart het juiste ritme weer krijgen. Is er helemaal geen activiteit van het hart, dan adviseert het apparaat om door te gaan met reanimeren. Daardoor kan er toch weer wat activiteit van het hart ontstaan, waardoor alsnog een schok kan worden aanbevolen. Kortom: het is dus niet vanzelfsprekend dat een AED een schok geeft.
Alarm
Als een AED en het bijbehorende etui uit hun kast worden gehaald, gaat er een alarm af. Daarmee worden alleen omwonenden gewaarschuwd dat de AED opgehaald is. Dit alarm betekent dus niet dat er een seintje naar HartslagNu.nl gaat waardoor automatisch burgerhulpverleners worden ingeschakeld. Dat gebeurt pas als 112 is gebeld en aan de meldkamer van de ambulances is gemeld dat het om een harstilstand of reanimatie gaat, en de centralist in de meldkamer vervolgens besluit om hulp via de database van HartslagNu.nl in te roepen.
Dit alarm betekent ook niet dat de beheerder van de AED-kast weet dat de AED (mogelijk) is gebruikt. Hebt u een AED gepakt en naar een slachtoffer van hartstilstand gebracht? Laat dan altijd direct aan de beheerder* weten wat er precies met de AED is gebeurd. Zij kan dan zorgen dat de batterijen zo nodig weer worden opgeladen en/of de pads worden vervangen.
Buurtgenoten
Het blijkt handig te zijn als u weet wie van uw buurtgenoten kan reanimeren, zodat u diegene kunt halen of bellen in geval van nood. Praat hierover binnen uw buurtvereniging, tijdens een buurtborrel of wissel deze informatie op een andere manier uit. Hoe meer duidelijkheid, hoe meer kans dat een slachtoffer een hartstilstand overleeft.
Locaties
Zorg er ook voor dat u weet waar bij u in de buurt een AED hangt. In Middelaar en Plasmolen hangen er zes buiten, die kunnen dag en nacht gehaald worden.
In Middelaar:
- Dorpsstraat 34, aan de garage, tegenover mfc De Koppel
- Kopseweg 15a, links van het huis oprit oplopen, links om de hoek
- Heikantseweg 22, aan de garage , schuin tegenover de sportvelden
- Elzenstraat 11, aan de schuur aan de kant van de Kampweg
In Plasmolen:
- Witteweg 8, bij de Pannekoekenbakker, in de portiek van de VVV-ingang
- Schildersweg 6, aan receptie camping de Geuldert
Dan zijn er nog AED’s in privé-bezit, bijvoorbeeld bij de jachthavens El Dorado en De Driesen en bij camping El Dorado.
Volg een cursus!
En nog een tip: volg vooral een reanimatiecursus! Dan kunt u hulp bieden op de momenten dat het nodig is en staat u niet machteloos te kijken. Als stichting verzorgen wij tegen een kleine vergoeding deze jaarlijkse cursus in maart/april, maar zo’n cursus is ook via bijvoorbeeld de Hartstichting of het Rode Kuis (online) te volgen.
*Hebt u een AED naar een slachtoffer gebracht, laat dan s.v.p. direct weten aan Mary Wattimena (06 - 1211 3050) wat er met het apparaat is gebeurd, ook al is het midden in de nacht. Zij zorgt ervoor dat de AED zo snel mogelijk weer gereed is voor hergebruik. Kunt u Mary niet bereiken, bel dan Thea Theunissen (06 - 3035 3497). U kunt bij hen of andere bestuursleden ook terecht als u nog vragen heeft.