De rol van de gemeente bij een telefoonstoring

De telefoon, zowel vast als mobiel, is van groot belang in ons dagelijks leven. In geval van een noodsituatie zijn er twee mogelijke scenario’s: het kan zijn dat de telefoon uitvalt door een storing, zoals stroomuitval of een netwerkprobleem, of dat het netwerk overbelast raakt doordat iedereen tegelijkertijd probeert te bellen.

1. De rol van de gemeente bij een telefoonstoring

Hoewel de gemeente niet verantwoordelijk is voor het telefoonnetwerk, dat in handen is van telecomproviders en netbeheerders, komt onze gemeentelijke crisisorganisatie in actie bij langdurige of grootschalige storingen.

  • Crisiscoördinatie: De burgemeester en gemeentelijke diensten coördineren de respons vanuit de veiligheidsregio Noord-Limburg. Het herstel van communicatie heeft onze hoogste prioriteit, vooral voor vitale diensten zoals de hulpdiensten en zorginstellingen.

  • Focus op noodcommunicatie: We zorgen ervoor dat er alternatieve communicatiemiddelen beschikbaar zijn voor de hulpdiensten.

2. Communicatie zonder telefoon: zo bereik je ons

Als je telefoon uitvalt, kunnen we je niet meer bereiken via traditionele telefoongesprekken. Daarom zetten we alternatieve, betrouwbare communicatiekanalen in.

  • Nl-alert: De overheid verstuurt meldingen via Nl-alert bij direct gevaar. Dit systeem maakt gebruik van zendmasten en kan veel mobiele telefoons tegelijk bereiken, zelfs bij een overbelast netwerk. Zorg ervoor dat je meldingen voor Nl-alert aanstaat op je telefoon!

  • Regionale omroep: Tijdens een crisis maakt de overheid gebruik van de regionale calamiteitenzender (meestal L1 of Omroep Gelderland) als primair informatiemiddel. Zorg ervoor dat je een radio met batterijen klaar hebt liggen om deze zender te kunnen ontvangen.

  • Fysieke informatiepunten: Bij langdurige storingen worden in de verschillende kernen (Mook, Middelaar, Molenhoek) fysieke informatiepunten ingericht. Dit zijn openbare, bemande locaties waar je terecht kunt voor updates en vragen.

3. Nazorg en herstel

Na een crisis ondersteunt de gemeente bij het terugkeren naar de gebruikelijke situatie.

  • Sociale ondersteuning: Als de storing of noodsituatie stress of problemen veroorzaakt voor kwetsbare inwoners, wordt ons sociaal domein ingeschakeld om nazorg en psychosociale ondersteuning te bieden, vaak via de GGD of welzijnsorganisaties.

  • Informatiepunt herstel: We blijven communiceren over het herstel van de netwerken en geven advies over eventuele schadeclaims.

Door je telefoon alleen voor essentiële communicatie te gebruiken en altijd een radio op batterijen beschikbaar te hebben, bescherm je niet alleen jezelf, maar houd je ook de netwerken vrij voor de hulpdiensten in Mook en Middelaar.