De rol van communicatie bij calamiteiten

Internet speelt een steeds crucialer rol in de communicatie tijdens een crisis.

Wanneer er zich een calamiteit voordoet, kun je internet op verschillende slimme manieren gebruiken om te communiceren met je buren en de buitenwereld, vooral als het telefoonnetwerk overbelast is.

Wat moet ik weten over internetgebruik in mijn buurt bij calamiteiten?

  • Gebruik internet voor informatie. Als de stroom uitvalt, werkt je vaste internetverbinding (wifi) waarschijnlijk niet meer. Schakel dan over naar mobiel internet (4G of 5G). Je kunt via internet de websites van de gemeente, de veiligheidsregio en lokale media raadplegen voor officiële instructies.

  • Wees zuinig met data. Tijdens een crisis zijn veel mensen online, wat het mobiele netwerk kan overbelasten. Wees spaarzaam met je data; vermijd zware downloads, video’s en streaming. Stuur bij voorkeur tekstberichten of lichte foto’s in plaats van video’s.

  • Kies voor lichte apps. Maak gebruik van WhatsApp, Telegram of Signal voor het verzenden van korte berichten. Deze apps zijn efficiënter in dataverbruik en hebben een grotere kans om door het overbelaste netwerk te komen.

Hoe kan ik internet gebruiken om met mijn buurt te communiceren?

  • Communiceer via de buurt-whatsapp. Jullie buurtgroep is tijdens een crisis het meest efficiënte communicatiekanaal. Gebruik de groep om de veiligheid van elkaar te checken, statusupdates over de storing te geven of om noodhulp te vragen.

  • Beperk onnodige berichten. Spreek met jullie buurtgroep af dat de chat tijdens een crisis alleen voor essentiële informatie wordt gebruikt. Iedere onnodige boodschap belast het netwerk en kan belangrijke noodberichten vertragen.

  • Deel je wifi alleen als het echt moet. Bij een langdurige stroomstoring kan een buur een noodgenerator of krachtige powerbank hebben, waardoor diens wifi mogelijk nog werkt. Deel je wachtwoord alleen met directe buren als zij echt geen verbinding hebben en belangrijke informatie moeten doorgeven; dit kan de batterij van je eigen apparatuur echter sneller leegtrekken.

  • Spreek fysieke back-ups af. Als internet en mobiele netwerken volledig uitvallen, moet je kunnen terugvallen op fysiek contact. Spreek af dat je bij volledige uitval elkaar fysiek bezoekt (kloppen, niet bellen) om te controleren of iedereen veilig is.

Wat moet ik doen als mijn internet uitvalt?

  • Gebruik de rampenzender. Als je geen internet of stroom hebt, is radio op batterijen jouw meest betrouwbare informatiebron. De overheid zendt cruciale instructies uit via de lokale rampenzender.

  • Bespaar je batterij. Als je weet dat het een langdurige storing betreft, zet je telefoon op spaarstand of vliegtuigstand. Een opgeladen telefoon is essentieel om contact op te nemen met hulpdiensten (112) indien nodig.

  • Deel je powerbank. Als je een buur hebt die afhankelijk is van een medisch apparaat dat opgeladen moet worden, overweeg dan om je powerbank met hen te delen. In een crisis is medische noodzaak belangrijker dan een bericht op Instagram.