VERKEERSHINDER HEUMENSEBAAN EN RINGBAAN Voortgangsrapportage augustus 2020 (nr. 12)
|
|
|
|
Graag brengen we u verslag uit over de voortgang van activiteiten in ons streven de verkeersoverlast op de Heumensebaan en de Ringbaan (intensiteit, snelheid, veiligheid, geluid, fijnstof) terug te brengen tot een aanvaardbaar niveau. Herinrichting is het ultieme doel.
Het nieuws in rapportage 11 (maart 2020) kort samengevat:
• Vanwege Covid kan een geplande bijeenkomst met bestuurders, beleidsmakers en -uitvoerders (gemeente en politiek) met aanwonenden en andere belanghebbenden niet doorgaan. (Helaas is er nog geen zicht op wanneer we een dergelijke bijeenkomst wel kunnen organiseren)
• Er zijn tijdelijke voorzieningen op de Ringbaan en Heumensebaan geplaatst (plantenbakken en belijningen) welke moeten bijdragen aan snelheidsreductie en veiligheid. Bewoners/gebruikers is gevraagd naar de ervaringen met deze tijdelijk geplaatste voorzieningen. (Naar aanleiding van uitkomsten van de enquête is de plantenbak op de Heumensebaan verwijderd).
• De reacties van DGP ( is in afwachting van herinrichtingsvoorstellen in het Mobiliteitsplan), PvdA (wacht met ongeduld op Mobiliteitsplan die zicht moet geven op concrete herinrichtingsvoorstellen), en GL(ziet herinrichting haalbaar gelijk oplopend met elektrificatie spoorlijn; wil onderzoek naar mogelijkheid gedeeltelijke inrichting voor eenrichtingsverkeer) zijn gepubliceerd. Dit naar aanleiding van onze vraag aan de politieke partijen wat zij vanaf 2018 (mede gerelateerd aan hun verkiezingsprogramma) hebben ondernomen of aangepakt ter verbetering van de verkeersproblematiek.
De VVD en het CDA hebben, ook na herhaald verzoek, in het geheel niet gereageerd.
Mobiliteitsplan, concept 2
Het tweede concept Mobiliteitsplan van de gemeente is eind juli door de kerngroep ontvangen. We zijn in de gelegenheid gesteld opnieuw te reageren op dit concept dat ter instemming zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Onze reactie is vooral ingegeven door verbazing en teleurstelling. Dit omdat, ondanks de voortdurende en herhaalde toezegging dat de concrete aanpak van onze verkeersproblematiek zal worden voorgesteld in het Mobiliteitsplan, dit uiteindelijk niet het geval blijkt te zijn. In het tweede concept is de problematiek van de Ringbaan en de Heumensebaanvolledig geschrapt. Alle tot dusver besproken en gepresenteerde voorstellen zijn van tafel (want worden nu beoordeeld als lapmiddelen) en zullen verbeterd worden aangepakt -zo luidt het voorstel nu- in de zogenaamde gebiedsvisie Ecozone Molenhoek en het hieruit voortkomende activiteitenplan. In de ontwikkeling van deze gebiedsvisie wordt samengewerkt met andere overheden en organisaties (buurgemeenten en provincies). Naar ons oordeel is deze “move” niet in lijn met het uitwerkingsbesluit van 2018. Nu de concrete uitwerkingscomponent in het 2e concept Mobiliteitsplan ontbreekt en er geen enkele inzage wordt gegeven wat de ‘ecozone-visie’ behelst en op welke termijn dit van concrete ontlastende betekenis zal zijn voor de Ringbaan en de Heumensebaan, kan onzes inziens het Mobiliteitsplan inde huidige vorm niet worden vastgesteld. Afgezien hiervan lijkt het erop dat er opnieuw een vertraging zou optreden in de aanpak van onze wegenproblematiek en ook dat druist in tegen toezeggingen die eerder op papier en in woord zijn gedaan.
Beraad in breder verband
We constateren dat de voortgang zeer stroperig is en keer op keer wordt gaande gehouden door toezeggingen die later weer worden tenietgedaan of anders worden voorgesteld. Al met al is de aandacht voor de verkeersproblematiek op de Ringbaan en de Heumensebaan al zo’n 20 jaar gaande. Op last van de gemeente zijn er al tal van onderzoeken uitgevoerd en tal van beleidsrapporten geschreven. Uitvoeringsplannen en bijbehorende begrotingen zijn meer dan incidenteel uiteindelijk weer in de prullenmand beland. (Kiezers)beloften worden met een met regelmaat terugkerende routine niet nagekomen. Als het moeilijk of lastig wordt komt er gewoon weer een nieuw onderzoek of schrijft de gemeente weer een nieuw rapport. Vaak beroeptde gemeente zich hierbij op “voortschrijdend inzicht”. En zo zijn we met z’n allen beland in een welhaast onhoudbare problematiek..!
We gaan ons nu met een bredere vertegenwoordiging van onze achterban beraden op onze vervolgactiviteiten.
De activiteiten van een aspirant-agent
In het kader van zijn afstudeeropdracht maaktdhr.R.Janssen een specifieke studie van de verkeersproblematiek van de Ringbaan en de Heumensebaan. Hij gaat hierbij ook de wijkagent en de verkeersdeskundige binnen het politiekorps betrekken. Bij zijn uitvoeringsactiviteiten is er ook betrokkenheid van de Dorpsraad en onze actiegroep.
De kerngroep: Rick Coenen (); Fransje van Veen (; Leon van de Kar (); Hetty Klaver (; tel 0628881214); Paul Oberem ()
|
|
|
|
|