Graag brengen we u verslag uit over de voortgang van activiteiten in ons streven de verkeersoverlast op de Heumensebaan en de Ringbaan (snelheid, veiligheid, geluid, fijnstof) terug te brengen tot een aanvaardbaar niveau. Herinrichting is het ultieme doel.
Het nieuws in rapportage 10 (dec. 2019) kort samengevat:
- De samenstelling van de kerngroep is gewijzigd.
- De ontvangst en de reactie van de kerngroep op het concept mobiliteitsplan.
- De voorgenomen uitvoering van het uitbrengen van een enquête naar aanleiding van de geplaatste plantbakken en het voornemen alle politieke partijen aan te schrijven over de aard en inhoud van hun activiteiten mbt de aanpak van de verkeersproblematiek op onze “banen”.
We stonden op het punt u uit te nodigen, samen met onze volksvertegenwoordigers en gemeentelijke bestuurders, voor een grote “wat-is-er-gaande-bijeenkomst” en alle betrokkenen aan het roer om een verantwoording te vragen. Na bijna 3 jaar van praten, voorstellen ontwikkelen, bittere pillen slikken enz. wordt het ons inziens tijd de stand van zaken op te maken; conclusies te trekken en het vervolg gezamenlijk vast te stellen.
Maar helaas, plotseling overkwam ons wereldwijd het virus dat van grote invloed is op ons welzijn en het dagelijks handelen.. Het zal waarschijnlijk langere tijd duren voor de gelegenheid zich voordoet elkaar persoonlijk te kunnen treffen.
In plaats ervan ontvangt u van ons een voortgangsrapportage met de uitkomst van een aantal gegevens.
De enquête-uitslag
In de periode van 22 december tm 12 januari jongstleden is een enquête afgenomen onder de inwoners cq de supportgroep. De vragen hadden vooral betrekking op de ervaringen met -en de effecten van- de tijdelijke snelheid reducerende voorzieningen (aangebrachte belijningen en geplaatste plantenbakken).
Het aantal binnengekomen reacties bedraagt 89. Gelet op de omvang van onze ‘supportgroep’ (100 huishoudens) is dit een zeer hoge respons.
De algemene conclusie is dat het overgrote deel (ruim 77%) vindt dat de tijdelijke voorzieningen niet of negatief van invloed zijn. Vooral op de Heumensebaan wordt een verslechtering van veiligheid, luchtkwaliteit, doorstroming en snelheidsbegrenzing ervaren. Een bijna net zo groot percentage vindt dat meer/andere maatregelen nodig zijn om de problemen echt aan te pakken.
Voor de belangstellende is een uitgebreidere samenvatting van de uitkomsten beschikbaar.
Reactie van de politiek
Begin januari hebben wij alle politieke partijen benaderd en uitgenodigd te reageren op de volgende vragen (een en ander uiteraard in het kader van de verkeersproblematiek en gerelateerd aan de verkiezingsprogramma’s van de partijen voor de gemeenteraadsverkiezingen in het voorjaar van 2018)
- Wanneer en welke activiteiten heeft uw partij ondernomen sinds het najaar 2017.
- Tot welke resultaten hebben uw acties geleid.
- Wat is uw standpunt ten aanzien van de behaalde resultaten tot dusver en ten aanzien van de toekomstige verwachtingen.
- Welke ontwikkelingen ziet uw partij in de nabije toekomst en welke initiatieven zijn van uw partij te verwachten.
Samenvattend ontvingen we de volgende reacties
DGP Is in afwachting van de uitwerkingsvoorstellen in het Mobiliteitsplan. Pleit meermalen voor het zoeken naar mogelijkheden van positieve gedragsbeïnvloeding.
PvdA Wacht met ongeduld op het Mobiliteitsprogramma op basis waarvan integrale afwegingen kunnen worden gemaakt. Is voorstander tot inrichting van een ‘laanstructuur’, een vrij liggend fietspad en aanbrengen middenbermbestrating.
GL Wil gelijk oplopend met de aanpak van de spoorbrug de herinrichting van de RB en de HB bezien. Is voorstander tot inrichting van een ‘laanstructuur’ (versmallen en vergroenen) en wil onderzoek naar de gedeeltelijke inrichting van eenrichtingsverkeer.
De VVD en het CDA HEBBEN IN HET GEHEEL NIET GEREAGEERD; ZELFS NIET NA DE ONTVANGST VAN EEN REMINDER EN PERSOONLIJK TELEFONISCH CONTACT!
Conclusie
Gelet op de geformuleerde partijprogramma’s voor de laatste gemeenteraadsverkiezingen, zijn de interventies van DGP, PvdA en GL voornamelijk ‘kritisch volgend’ geweest; niet initiërend. Het college wordt door de partijen niet kritisch gehouden aan hun uitvoeringsplanning.
Reactie van de wethouder
Met regelmaat vindt er overleg plaats met de verantwoordelijk wethouder en de ambtenaar met verkeersdeskundigheid. Het te presenteren Mobiliteitsplan (een uitwerking van de aanpak van belangrijke verkeersproblemen in de gemeente en de prioriteitstelling ervan; voor onze actiegroep tot nu toe het enige concrete houvast) aan de gemeenteraad wordt keer op keer uitgesteld. Daarnaast is er overleg met buurgemeenten en provincie(s) inzake planvorming en financiering, maar inhoudelijk wordt daarover geen voortgangsinformatie gegeven.
Wij hebben de uitkomsten van de enquête gedeeld met de wethouder en de ambtenaar. Mede als gevolg hiervan wordt nu de proef met de plantenbakken op de Heumensebaan voortijdig stopgezet. De tijdelijk geplaatste plantenbakken op de Heumensebaan zijn weer verwijderd.
De grote uitgestelde evaluerende bijeenkomst met alle betrokken partijen
De beoogde bijeenkomst met een toelichting op alle activiteiten en de resultaten daarvan; het trekken van gezamenlijke conclusies en vervolgstappen hebben we noodgedwongen moeten uitstellen. Zodra de overheid het weer toestaat ontvangt u en alle andere direct betrokken partijen een uitnodiging.. .
Tot slot
Wensen we alle inwoners van het dorp -alle lezers van deze voortgangsrapportage in het bijzonder- veel sterkte in deze voor velen zo moeilijke tijd.
Rick Coenen ()
Fransje van Veen (
Leon van de Kar ()
Hetty Klaver (; tel 0628881214)
Paul Oberem ()